هر آنچه در مورد فلومتر باید بدانید

هر آنچه در مورد فلومتر باید بدانید

تولید کننده فلومتر های اولتراسونیک و الکترومغناطیسی با بهترین کیفیت مشابه خارجی

شرکت کنترل انرژی ایرانیان تأمین و تولید کننده انواع فلومتر مگنتیک (مغناطیسی) جریان آب و کنتورهای هوشمند الکترومغناطیسی نماینگی فروش از برندهای معتبر جهانی از جمله برندهای FLUSSMAG ،FLUSSONIC ROSEMOUNT – Endress+Hauser – ABB –SIEMENS

در این مقاله می‌خواهیم فلومتر یا جریان سنج و نحوه کارکرد آن را معرفی کنیم، همچنین در این مطلب، فاکتورهای تاثیرگذار در خرید فلومتر نیز تا حدی ذکر شده است تا در انتخاب آن دچار مشکل نشوید. شرکت کنترل انرژی ایرانیان فروش فلومتر التراسونیک ultrasonic برندهای فلاس مگ، روزمونت، اندرس هاوزر و دیگر برندها در کل شهرهای ایران می باشد. برای خرید فلومتر Flowmeter و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت فلومتر با کارشناسان ما در شرکت کنترل انرژی ایرانیان تماس بگیرید.

فلومتر و کاربرد آن در صنایع چیست؟

همانگونه که در مقاله های قبلی نیز ذکر گردید، فلومتر ها (Flowmeters) با نامهای جریان سنج و دبی سنج نیز نامیده می شوند. فلومتر یا دبی سنج یک ابزار صنعتی است که معمولاً در صنایع از جمله صنایع آب، نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیز ابزار دقیق وسیله ای است که مقدار مواد عبوری را نسبت به زمان اندازه گیری می کند. همینطور این ابزار در سیستم های لوله کشی و انتقال سیالات نصب می‌شود. نیز وظیفه آن اندازه‌گیری سرعت جریان و حجم سیال عبوری در واحد زمان است. عملکرد و گزارش نهایی این ابزار در حوزه های مختلف صنعتی مانند حوزه نفت و پالایشگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت میزان جریان عبوری یک سیال از یک سیستم لوله کشی می تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای محاسبات مختلف به کار گرفته شود.

سنجش فلو چیست؟

اندازه گیری فلو flow یا جریان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اندازه‌گیری در صنعت ابزار دقیق می باشد که از ابتدای یک پروسه تا پایان پروسه استفاده های بسیاری از آن می گردد. یکی از دلایل مهم بودن اندازه گیری این پارامتر در صنایع، فروش بیشتر محصولات نفتی براساس حجم آنها می باشد. بنابراین در میان تجهیزات ابزار دقیق، سنجش فلوی سیالات یکی از مهمترین موارد می باشد.

کنترل انرژی ایران تولید کننده و تامین کننده انواع فلومتر الکترومغناطیسی و کنتورهای آب هوشمند کشاورزی مغناطیسی

انواع فلومتر رایج در صنعت روز کشور:

۱- فلومتر مغناطیسی (Electromagnetic Flow meter) یا مگ متر ها (Mag meters) :

فلومتر الکترومغناطیسی آب چیست؟

دبی سنج مگنتیک یکی از معروف ترین روش های دبی سنجی سیالات و انواع فلومتر است که می تواند رنج گسترده ای از سیالات را اندازه گیری کند، در نتیجه میتوان گفت تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارند. فلومترهای الکترومغناطیسی به کمک اندازه گیری تغییرات شار مغناطیسی در اثر سرعت سیال جاری میتوانند مقدار فلو را با دقت قابل قبولی اندازه گیری کنند. در حقیقت با ایجاد شار مغناطیسی در سیال عبوری از فلومتر و اندازه گیری آن میتوان به یک فلومتر مگنتیک دست پیدا کرد.

فلومتر های الکترومغناطیسی از قانون القای فارادی و جسم هادی متحرک جهت اصول کاری خود استفاده می کند. هرگاه سیالی که دارای ضریب هدایت الکتریکی می باشد از میدان مغناطیسی ایجاد شده عبور و میدان مذکور را قطع نماید؛ ولتاژی به تناسب القا خواهد شد. این ولتاژ پس از اندازه گیری در فرمول زیر با سرعت حرکت سیال تناسب ایجاد می نماید.

هر چه در مورد فلومتر باید بدانیم

کنترل انرژی ایران تولید کننده فلومتر و کنتورهای آب هوشمند مغناطیسی 

طرز کار فلومتر مغناطیسی جریان آب

در قانون فارادی، B میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط جریان سنج است و L قطر لوله ، V حجم سیال عبوری و E انرژی است. در با کمک رابطه انرژی و ماده اینشتن E = m × c 2 که در آن m جرم ، e انرژی و c سرعت نو است، مقدار انرژی محاسبه می شود. و در رابطه فارادی حجم عبوری محاسبه می شود.

طرز کار دبی سنج ایرانی

 کاربردهای فلومتر الکترو مغناطیسی جریان آب

دبی سنج الکترومغناطیسی را می توان برای اندازه گیری حجم جریان سیال هادی در خط لوله، استفاده نمود. این وسیله به طور گسترده در اندازه گیری جریان و کنترل در صنعت نفتی و شیمیایی، صنعت متالوژی، صنعت آب و فاضلاب، کشاورزی، کاغذ سازی، صنایع غذایی، شیر و آشامیدنی، و صنعت داروسازی به کار می رود.

نکاتی در مورد بهینه سازی دقت فلومتر :

  • اگرکه سیال دارای ذره جامد یا ناخالصی باشد محدوده فلوی اندازه گیری از ۱ تا ۳ متر بر ثانیه توصیه می گردد.
  • و فلوی سیال بیش از حد بالا باشد ، توصیه می شود، قطر نامی فلومتر بزرگتر از لوله اصلی انتخاب گردد ، که تحت شرایط جریان بالا در لوله ،دقت اندازه گیری کاهش نیابد و باعث فرسایش الکترودها و لایه داخلی نشود .
  • و نیز لوله دارای رسوب داخلی باشد محدوده فلوی اندازه گیری  تا ۱متر بر ثانیه توصیه می گردد.

توصیه می گردد، اگر نرخ فلوی سیال خیلی کم باشد، قطر نامی فلومتر بهتر است کوچک تر از لوله اصلی انتخاب شود  تا با افزایش نرخ جریان سیال در فلومتر اندازه گیری با دقت بهتری انجام شود.

فلومتر الکترومغناطیسی دانستنی 1

جریان سنج مغناطیسی دانستنی 2

فرمول فارادی فلومتر الکترومغناطیسی مگنتیک

برای استفاده از فلومتر مغناطیسی نیازی به دانستن فرمول فارادی نمی باشد. بطور کلی از این فرمول برای تولید ولتاژ سیگنالی استفاده می شود که می تواند توسط فرآیند اتوماسیون شما اندازه گیری شود.

فلومتر الکترومغناطیسی بر اساس فرمول فارادی کار می کند، سایر فلومتر ها نیز به روش های مختلفی کار می کنند.

۲- فلومتر مکانیکی

فلومتر مکانیکی یکی دیگر از انواع فلومتر است که از یک دستگاه چرخشی در داخل خود مانند چرخ دستی یا پروانه برخوردار است و جریان سیال به کمک یک پروانه یا توربین در مسیر سیال اندازه گیری می شود. در محاسبه حجم عبوری در این مدل، به پارامترهای دیگری نیز نیاز است، مانند قطر لوله و دمای سیال.

دبی سنج مکانیکی 1

فلومتر مکانیکی مقاله دانستنی

یک فلومیتر مکانیکی دارای قطعات متحرک و داخلی است که ممکن است با کاربردهای خاصی مانند آب کثیف که ذرات بزرگی را حمل می کند که ممکن است باعث آسیب یا مسدود شدن قطعات داخلی شود، مناسب نباشد.  جریان مایع در یک لوله موجب چرخش پدال داخلی می شود. در پی این عمل، سرعت جریانی متناسب با سرعت چرخش پدال داخلی ایجاد می کند.

۳- فلومتر ورتکس یا گردابی

فلومتر های گردابی یا Vortex flow meter به جهت اندازه گیری جریان های گردابی هستند که یک حسگر زبانه ای برای اندازه گیری استفاده می کنند. فلومتر ورتکس روزمونت به منظور اندازه گیری جریان مایعات، بخارات، گازها در صنایع مختلف استفاده می شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مدل از دبی سنج روزمونت به منظور اندازه گیری جریان مایعات، بخارات، گازها استفاده میشود . از مزیت های این دبی سنج میتوان به مقاومت در برابر دمای بالا، اختشاش در آب، ذرات معلق در سیال اشاره نمود.

فلومتر ورتکس یا گردابی

فلومتر ورتکس روزمونت دارای قابلیت اطمینان در سطح جهانی جهت از بین بردن احتمال نشت است بنابراین حداکثر پروسس در دسترس می باشد و خاموش شدن برنامه های غیرقابل برنامه ریزی را کاهش می دهد. ساختار جوشکاری شده بر روی ورتکس فلومیتر روزمونت سری ۸۸۰۰ باعث بهبود قابلیت اطمینان می شود.
این مدل نقاط نشت دهنده در حین فرایند را حذف میکند. ساختار بدون واشر دبی سنج برای ایمنی بیشتر در حین  نصب و راه اندازی بهترین امکان قابلیت  را برای اندازه گیری جریان ایجاد می کند. کاهنده ورتکس در هر نصب  می تواند موارد مورد نیاز را حذف نموده و  تا ۴۰% صرفه جویی بوجود آورد. با توجه به  اینکه مصرف انرژی فلومیتر ورتکس بسیار کم می باشد. امکان استفاده از این تجهیز ابزار دقیق در مناطق دور افتاده فراهم است.

۴- فلومتر آلتراسونیک

فلومتر التراسونیک از امواج اولتراسونیک یا فراصوت جهت اندازه گیری جریان سیالاتی مایع و گاز استفاده می کند و به همین علت امکان اندازه گیری دقیق سرعت جریان سیال را به ما می‌دهد. اساس اندازه گیری این دبی سنج مکانیزم دوپلر است. به اینصورت که فرکانس از یک منبع تولید می شود. در طرف دیگر یک گیرنده قرار دارد که این فرکانس را بررسی می کند. فلومتر التراسونیک در انواع متفاوتی تولید می شود، از جمله  فلومتر پرتابل التراسونیک ، گاز، مایع و آب.

فلومتر آلتراسونیک دانستنی 3

نحوه کار انواع فلومتر های مختلف

جریان سنج میزان جریان سیال که از درون یا اطراف سنسورهای فلومتر جریان می یابد، را اندازه گیری می کند. به این جهت سنسورهای دبی سنج از روش‌های گوناگونی استفاده می نمایند. ولی در نهایت هدف نهایی یکسان می باشد. فلومترها دقیق‌ترین و تکرارپذیرترین اندازه‌گیری‌های جریان را برای یک کاربرد خاص، چه برای کنترل فرآیند، فعالیت‌های تحقیقاتی عمومی، یا پردازش نیمه‌رسانا، ارائه می‌کنند. جریان سنج ها حجم یا جرم را اندازه گیری می کنند.

دبی (Q) برابر است با سطح مقطع لوله (A) در یک فلومیترحجمی

سرعت سیال جاری (v)

Q = A * v

——————

ṁ = Q∗ρ

که در آن Q نرخ جریان حجمی و ρ چگالی سیال است.

میزان نرخ جریان جرمی در بسیاری از کاربردها مانند احتراق، واکنش های شیمیایی، یا خرید و فروش گازها، از ملاحظات کلیدی است.

خرید دبی سنج و قیمت فلومتر مغناطیسی جریان آب

شرکت کنترل انرژی ایرانیان نمایندگی فروش سطح سنج و کنتورهای آب مغناطیسی 

برای خرید فلومتر مغناطیسی یا دبی سنج و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت فروش فلومتر با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت کنترل انرژی ایرانیان به شماره تماس ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

controlenergyadmin