انواع فلومتر آب Water Flow Meters

انواع فلومتر آب Water Flow Meters

شرکت دانش بنیان کنترل انرژی ایرانیان تولید کننده فلومتر و کنتور های آب هوشمند الکترومغناطیسی

فروش فلومتر مغناطیسی آب، فلومتر التراسونیک و فلومتر ورتکس روزمونت 

جریان سنج یا فلومتر آب Water Flow Meters چیست؟

 فلومتر آب Water Flow Meters به  ابزار دقیقی گفته میشود که بتواند  میزان آب عبوری در یک لوله اندازه گیری کند. فلومتر آب به نام های دبی سنج آب، اندازه‌گیری دبی جریان  نیز معروف است.

کاربرد فلومتر آب چیست؟   

کاربرد فلومیتر آب با توجه به انواع مختلف آن متفاوت می باشد اما به طور کلی دبی سنج آب برای اندازه گیری جریان آب به کار می رود. این تجهیز ابزار دقیق برای اندازه گیری میزان جریان آب عبوری از یک مقطع لوله رفته شده است. استفاده می گردد و نتایج را در اختیار مرکز کنترل قرار دهد.

دبی سنج ها با نظر به شرایط سیال عبوری تغییر وضعیت می دهند و در واقع آنها این تغییر وضعیت را به داده های آنالوگ و یا داده های دیجیتال تبدیل می کنند. اما با توجه به اینکه بعضی از پارامترهای شرایط آب مانند دما، دانسیته، محل اندازه گیری و … متغیر هستند، بنابراین جریان سنج آب هم مدل های مختلفی دارد.

فلومتر آب  Water Flow Meters چیست؟

معرفی فلومتر آب مغناطیسی شرکت کنترل انرژی ایران

در ابتدای مقاله، فلومتر آب را معرفی خواهیم نمود و سپس به چهار مورد از معروفترین و پرکاربردترین آنها اشاره می کنیم که هر کدام از آنها در یک حوزه خاص کاربرد دارند. شرکت کنترل انرژی ایرانیان سازنده و تأمین کننده جریان سنج آب برندهای صادراتی FLUSSMAG ،FLUSSONIC و وارد کننده فلومتر های مغناطیسی اندرس هاوزر، روزمونت و سایر برندهای معتبر جهانی در سراسر ایران می باشد. برای خرید فلومتر Flowmeter و یا دریافت کاتالوگ فلومتر الکترومغناطیسی و لیست قیمت فلومتر با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت به شماره تماس  ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.

 

معرفی فلومتر آب مغناطیسی شرکت کنترل انرژی ایران
معرفی فلومتر آب مغناطیسی شرکت کنترل انرژی ایرانیان

 

انواع فلومتر آب یا جریان سنج

فلومترهای آب در انواع گوناگونی طراحی و تولید میشوند و هر کدام از آنها دارای کارایی، هزینه و مزایای کاربردی، عملکرد و ویژگی های مختص به خود هستند. با توجه به برنامه کاربردی اندازه گیری آب، میزان بودجه و الزامات تعمیر و نگهداری انواع مختلف فلومیتر آب در دسترس است. همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر گردید، دستگاه دبی سنج آب میزان آب عبوری از لوله را اندازه گیری می کند.

انتخاب نوع مناسب فلومتر یا جریان سنج آب

انتخاب نوع فلوومتر، بر اساس نوع نیاز شما صورت می گیرد. در واقع با توجه به نوع کارایی هر کدام از فلومیترها، به خرید دبی سنج اقدام کنید. با توجه به نوع کاربرد، نیازهای نگهداری و بودجه، چندین اصل کار برای انتخاب فلو متر وجود دارد.

چهار نوع متداول جریان سنج آب وجود دارد که اسامی آنها در زیر ذکر شده است:

  1. فلومتر آب الکترومغناطیسی
  2. دبی سنج التراسونیک
  3. دبی سنج توربینی (فلومترهای آب مکانیکی)
  4. فلومیتر ورتکس (گردابی)

این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بهترین جریان متر آب را برای برنامه خود انتخاب کنید.

هر کدام از جریان سنج های آب، روش ها و مکانیزم های متفاوتی برای اندازه گیری سرعت جریان آب دارند. وجه مشترک تمامی این فلومترها سنجش جریان آب میباشد.
در فلومتر هایی که در گذشته از آنها استفاده می گردید در ساخت این ابزار از کنتورهای عقربه ای استفاده می شد. اما در ساخت دبی سنج های امروزی از کنتورهای دیجیتالی استفاده می شود. کنتورهای دیجیتالی حساسیت بسیار بالایی دارند و قادر هستند کمترین میزان آب عبوری را با دقت اندازه گیری کنند.

 ۱- فلومتر الکترومغناطیسی آب

فلومتر آب مغناطیسی Magnetic Flowmeter که به آن فلومتر مگنتیک نیز گفته میشود، یکی از پرکاربردترین ابزارهای سنجش شدت جریان در چند سال اخیر است. این اندازه گیرها از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر فلومترها برخوردار هستند.

اصول اندازه گیری فلومتر مغناطیسی

فلومتر های الکترومغناطیسی آب از یک میدان مغناطیسی و قانون القایی فارادی برای اندازه گیری جریان استفاده می کنند و سرعت عبور یک سیال در لوله را اندازه گیری می نمایند. براساس قانون القای فارادی، مایعی که از طریق یک میدان مغناطیسی جریان دارد ولتاژی تولید می کند. بنابراین وقتی سیال سریعتر جریان می یابد، متناسب با حرکت آب، تولید ولتاژ بیشتری می باشد. سپس جریان سنج، ولتاژ را به دبی تبدیل می کند. از فلومتر مغناطیسی (مگنتیک) برای سیالاتی استفاده می شوند که دارای هدایت الکتریکی هستند. لذا این تکنولوژی برای اندازه گیری فلوی هیدروکربن ها و گازها قابل استفاده نمی باشد.

۲- فلومتر اولتراسونیک (التراسونیک)

فلومتر آلتراسونیک یکی از جدید ترین روش های اندازه گیری جریان است. این نوع جریان سنج التراسونیک جهت اندازه گیری سرعت جریان از امواج صوتی استفاده می کند و با بهره گیری از فراصوت به سنجش سرعت جریان عبوری از لوله ها می پردازند. فلومتر التراسونیک با زمان ترانزیت، یک سیگنال فراصوت را به پایین دست و دیگری را به بالا دست منتقل می کند. در فلومتر التراسونیک، یک سیگنال فراصوت در جهت همسوی جریان به طرف پایین ارسال می شود و متقابلاً یک سیگنال در خلاف جریان به طرف بالا ارسال می شود. سپس دبی سنج زمان تریپ را برای هر دو سیگنال مقایسه می کند. در نتیجه از روی این تفاضل زمان، میزان جریان حجمی پیدا میشود. با مقایسه ی زمان عبور پالس صوتی در جهت پایین با زمان پالس صوتی در جهت بالا ، اطلاعاتی بدست می آید که برای محاسبه سرعت جریان سیال استفاده می شود.

۳- فلومترهای توربینی (مکانیکی)

این فلومیترها (فلو سنج توربینی) رایج ترین و کم هزینه ترین روش اندازه گیری دبی آب در میان فلومترهای آبی بوده که برای سنجش سرعت جریان آب در لوله از یک توربین چرخان یا یک پیستون استفاده می کنند. سرعت جریان حجمی آب متناسب با سرعت تیغه های چرخان است. بنابراین متناسب با سرعت آب، توربین ها شروع به چرخش میکنند.  در نهایت داده آنها به یک مبدل میرسد و به صورت عقربه در اختیار کاربر قرار میگیرد.

مکانیزم عمل فلومتر مکانیکی

مکانیزم عمل این فلومتر آب مکانیکی به این صورت می باشد که به کمک یک لوله و گردش یک پیستون به سنجش سرعت جریان آب می پردازد. از معایب فلومیترهای توربینی این است که به آسانی در آب کثیف یا آبی که دارای ذات ریز هستند ، امکان مسدود شدن وجود دارد. منجر به افزایش هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری می شود. نیز این فلومترها در زمانی که جریان آب کم است خوب کار نمی کنند.

قیمت فلومتر های مکانیکی

اگر چه قیمت این دستگاهها پایین است. اما در کشورهای دارای آب آلوده، استفاده از آنها را توصیه می کنیم. همچنین جریان سنج آب توربینی با جریان آب کم کارایی خوبی ندارند و نتیجه دقیق نمی دهد

۴- فلومترهای ورتکس

فلومترهای آب ورتکس از گرداب های ایجاد شده از یک سنسور غوطه ور در جریان بهره می برند. گرداب ها نیروهای طبیعی هستند آنها در زمانی که سیالی از یک مانع عبور می کند، ایجاد می شوند. فلومترهای ورتکس بر مبنای اصل قرارگیری یک مانع در مسیر عبوری جریان آب و ایجاد تلاطم طراحی شده‌اند. در حالی که عبور آب بدون مانع بسیار ساده و معمولی است. قرار گرفتن یک سنگ بزرگ در مسیر رودخانه باعث ایجاد گرداب میگردد. در فلومتر آب ورتکس یک حسگر استفاده شده است که می‌تواند این تلاطم ها را اندازه‌گیری کند. فرکانس ها و تلاطم های تولید شده در مسیر عبور آب مستقیما متناسب با سرعت جریان حجمی هستند.

کاربرد فلومتر ورتکس

کاربرد این تجهیز ابزار دقیق بیشتر برای لوله های بسیار بزرگ می باشد. اندازه گیری فلو در فلومتر ورتکس به صورت حجمی بوده که البته برای اندازه گیری به صورت جرمی در مواردی مانند بخار بایستی با استفاده ترانسمیتر فشار جداگانه و همچنین سنسور دما و اتصال آنها به فلو کامپیوتر به محاسبه جرم عبوری یا مقدار انرژی جابجا شده پرداخت.

قیمت فلومتر مگنتیک

جهت خرید جریان متر FlussMag و یا اطلاع از قیمت فلومتر مغناطیسی آب با کارشناسان ما در واحد فروش به شماره انفورماتیک ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

controlenergyadmin