کاربردهای فلومتر یا جریان سنج چیست؟

کاربردهای فلومتر یا جریان سنج چیست؟

کنترل انرژی ایران (دانش بنیان) تولید کننده انواع فلومتر مغناطیسی Magnetic Flowmeter ،فلومتر التراسونیک پرتابل Ultrasonic Portable  Flowmeter، فلومتر گردابی، کنتور هوشمند الکترومغناطیسی چاه کشاورزی Electromagnetic Smart Water Meter بر طبق آخرین استانداردهای جهانی و تأیید وزارت نیرو 

اندازه گیری فلو توسط فلومترها

سنجش فلو یا جریان در صنعت ابزاردقیق یکی از موارد بسیار مهم می باشد. از ابتدای یک پروسه تا پایان پروسه استفاده های بسیاری از آن می گردد. یکی از دلایل مهم بودن اندازه گیری این پارامتر در صنایع، فروش بیشتر محصولات نفتی براساس حجم آنها می باشد. بنابراین در میان تجهیزات ابزاردقیق، اندازه گیری فلوی سیالات یکی از مهمترین موارد می باشد. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی فلومتر یا جریان سنج بپردازیم.

فلومتر چیست؟ دبی سنج

نمایندگی فروش و تولید فلومتر التراسونیک، فلومتر های الکترومغناطیسی و کنتورهای هوشمند مغناطیسی، سطح سنج و سایر محصولات ابزار دقیق

فلومتر یا جریان سنج (Flow Meter) چیست؟

اندازه گیری میزان جریان سیال از دیرباز مورد توجه انسان بوده است. امروزه سنجش دبی سیالات در صنایع مختلف دارای اهمیت بالایی می باشد و از مهمترین پارامترهای اندازه گیری (پس از اندازه گیری دما) در صنایع گوناگون می باشد، بنابراین با توجه به اهمیت اندازه گیری این فاکتور، در طول سالیان، روشهای مختلفی برای سنجش این پارامتر بوجود آمده است.

از علل پر اهمیت بودن این ابزار در صنایع مختلف، می‌توان به ایمنی، کنترل فرآیند، کیفیت محصول، راندمان تولید و مدیریت هزینه‌ها اشاره نمود. فلومتر با نام هایی نظیر جریان متر و دبی سنج نیز شناخته می شود.

این تجهیز ابزار دقیق وسیله ای مناسب برای اندازه گیری حجم مواد عبوری نسبت به زمان می باشد. به تجهیزاتی که برای اندازه گیری حجم یا جرم سیالات (مایع، گاز) استفاده می گردد، جریان سنج یا فلومتر (flow meter) گفته می شود.

جهت محاسبه دبی جرمی و حجمی سیال می توان از فرمول های زیر استفاده نمود:

سرعت سیال * سطح مقطع عبور سیال  = دبی حجمی

 واحد زمان / (جرم سیال * سطح مقطع عبور سیال)  = دبی جرمی

اولین گام برای انتخاب جریان سنج یا فلومتر مناسب

یک جریان سنج نمی تواند برای همه برنامه ها مناسب باشد. اولین گام در اندازه‌گیری صحیح دبی، توجه به شرایط فرآیند و محیط پیرامون است. برای انتخاب نوع مناسب فلومتر در هر پروسه نیازمند داشتن اطلاعات کافی از فلومتر هستیم.

تصویر فلومتر مایعات در مقاله جریان سنج

برای برگزیدن فلومتر یا جریان سنج مناسب در اولین قدم باید سوألات زیر را پاسخ دهیم

  1. آیا اطلاعات فلو یا جریان باید به صورت مداوم باشد؟
  2. این اطلاعات به چه صورتی (محلی یا از راه دور ) مورد نیاز است؟
  3. اگر اطلاعات از راه دور هست،  انتقال بصورت (آنالوگ، دیجیتال یا مشترک) باشد؟

پس از پاسخ دهی به این سه سوال، باید بررسی خصوصیات جریان سیال فرآیند و لوله کشی که نصب جریان سنج در آن انجام می گیرد، انجام شود. انتخاب فلومتر مناسب در مقاله قبلی ما با عنوان روش هایی جهت انتخاب نوع فلومیتر در پروسه مورد نظر توضیح داده شده است لطفاً برای مشاهده مقاله روی لینک کلیک فرمایید.

مواردی که باید در نظر گرفته شوند:

  1.  ساختار فیزیکی و شیمیایی سیال (مایع و گاز)
  2. جهت صحیح نصب
  3. جنس مخزن
  4. تغییرات و شرایط آب و هوایی
  5. همچنین نوع کاربری تجهیز
  6. میزان خورندگی سیال

 عملکرد فلومتر

نوع عملکرد فلومتر و نیز دانستن پارامترهای اندازه گیری از قبیل دقت، هزینه تمام شده، کالیبراسیون، سازگاری عملکرد دبی سنج با شرایط فرایند تولید و…  برای هر کاربردی  مورد نیاز می باشد.  

بخشهای جریان سنج:

  1. اندازه‌گیری
  2. تبدیل
  3. نمایش نتیجه

۱. اندازه‌گیری

این بخش جهت اندازه گیری است و شامل ابزارهای مختلفی مانند اوریفیس است. اوریفیس به صورت مکانیکی عمل می کند و با ایجاد تفاضل شدت جریان در دو طرف لوله چگونگی سرعت جریان را مشخص می‌کند.

۲. تبدیل

بخش دوم یا تبدیل همانطور که از نامش پیداست، یک ابزار تبدیل است در داخل جریان سنج یا دبی سنج از یک ابزار تبدیل (ترانسدیوسر)  استفاده شده است. تغییرات شدت جریان موجب تغییر در دیافراگم دستگاه می‌گردد.

۳. نمایش نتیجه

بخش نهایی جهت نمایش نتایج و گزارشات به اتاق کنترل یا به اپراتور است که این عمل به صورت دیجیتالی انجام می شود. ابزار تبدیل یا همان ترانسدیوسر نتایج را به داده‌های دیجیتالی تبدیل می نماید و در آخر وارد ترانسمیتر می گردد.

۴. مکانهایی که فلومتر در آنها کاربرد دارد:

فلومترها در سیستم های لوله کشی و انتقال سیالات قابل نصب می باشد. عموماً کاربرد فلومتر یا جریان سنج ها در صنعت نفت، پالایشگاه، آزمایشگاه و خط‌های تولید و تجهیزات نظامی می باشد، و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کاربرد های فلومتر 

  • سنجش فلو یا دبی سیالات (مایع، گاز یا بخار)
  • اندازه گیری جریان های کوچک و یا فلوهای بسیار بزرگ
  • گاز یا بخار موجود در داخل لوله
  • ورودی و خروجی تصفیه خانه آب فاضلاب
  • سنجش فشار و دمای سیالات
  • در ایستگاه های پمپاژ

انواع فلومتر یا جریان سنج 

برند های تولید کننده فلومتر

برخی از معروف ترین برندهای فلومتر یا دبی سنج :

  • روزمونت 
  •  زیمنس
  •  FlussMag
  •  یوکوگاوا
  •  اندرس هاوزر

همانطور که در متن مقاله هم اشاره گردید، دبی سنجی یک تجهیز بسیار مهم بوده و کاربرد فلومتر در اکثریت صنایع اجتناب ناپذیر است. همچنین اندازه گیری دقیق فلو به دلیل ملاحظات مالی در فروش وخرید حجم مشخصی از ماده و کالا مانند کنتور گاز خانگی و تبادلات نفتی و … از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  

 

controlenergyadmin