فلومتر مغناطیسی (مگنتیک) چیست؟

فلومتر مغناطیسی (مگنتیک) چیست؟

مشاوره فنی، فروش و خدمات پس از فروش فلومتر الکترومغناطیسی و دبی سنج آلتراسونیک

در این مقاله فلومتر مغناطیسی Magnetic Flowmeter و نحوه کارکرد آن تشریح شده است. مبحث مطرح شده اهمیت بالایی برای درک مفهوم ابزار دقیق در فرایندهای صنعتی دارد.

فلومتر یا دبی سنج صنعتی چیست؟

اندازه گیری میزان جریان آب همواره پر اهمیت بوده است. در صنایع از مهمترین کمیت های اندازه گیری بعد از سنجش دما، دبی یا فلوی سیال می باشد. با توجه به اهمیت اندازه گیری این پارامتر، روشهای مختلفی در طول سالیان جهت سنجش فلو یا جریان سیال بوجود آمده است.

دبی سنج، فلومتر یا جریان سنج وسیله ای برای اندازه گیری حجم مواد عبوری نسبت به زمان می باشد. به تجهیزات ابزار دقیقی که برای اندازه گیری میزان فلو یا جریان سیالات استفاده می گردد، فلومتر (flow meter) یا دبی سنج گفته می شود.

انتخاب فلومتر در هر پروسه نیاز به داشتن اطلاعات کافی از دبی سنج، نوع عملکرد آن و همچنین اطلاع از پارامترهای اندازه گیری از قبیل دقت، هزینه، کالیبراسیون، سازگاری عملکرد فلویتر با شرایط فرایند تولید و…می باشد.

فلومتر مغناطیسی Magnetic Flow Meter چه کاربردی دارد؟ 

فلومترهای الکترومغناطیسی در جهت بهبود دقت، کاهش تعمیر و نگهداری دستگاه و برآورده کردن نیازهای شرایط چالش برانگیز جریان سیالات کاربردهای مهمی دارند. این فلومتر های حجمی هیچ قسمت متحرکی ندارد و  ایده ال برای مصارف فاضلاب یا هر مایع کثیفی که رسانا یا مبتنی بر آب است، هستند.

دبی سنج مغناطیسی یکی از معروف ترین روش های دبی سنجی و پرکاربردترین جریان سنج ها در صنایع مختلف است.  با توجه به اینکه فلومتر های مغناطیسی رنج گسترده ای از سیالات را اندازه گیری می کنند، در نتیجه میتوان گفت تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارند.  از این صنایع می توان به صنایع نظامی کشاورزی، انواع کارخانه های تولیدی آب و فاضلاب و…  اشاره نمود. قابل ذکر است،

 

طرز کار و اصول عملکرد فلومتر الکترومغناطیسی

 

به علت دقت بالا و قیمت پایین این جریان سنج ها، امروزه از آن ها در مصارف خانگی نیز استفاده می گردد. همچنین بیشتر کنتور های خانگی هوشمند از نوع مغناطیسی می باشند.

اصول اندازه گیری فلومتر مغناطیسی Magnetic Flowmeter آب

جریان سنج مغناطیسی آب، جریان سیال را با ولتاژ القا شده در سراسر مایع از طریق میدان مغناطیسی اندازه گیری می کند. اصول اندازه گیری فلومیتر آب مبتنی بر قانون فارادی بوده  و جسم هادی متحرک می باشد. فلومتر الکترومغناطیسی به طور دقیق جریان سیال را اندازه گیری می کند. هرگاه سیالی که دارای ضریب هدایت الکتریکی می باشد، از میدان مغناطیسی ایجاد شده عبور و میدان مذکور را قطع نماید؛ ولتاژی به تناسب القا خواهد شد. این ولتاژ پس از اندازه گیری در فرمول زیر با سرعت حرکت سیال تناسب ایجاد می نماید.

U=K×B×D×V

U=ولتاژ القا شده

K=ضریب ثابت

B=شدت میدان مغناطیسی

D= فاصله الکترودها

V= سرعت عبور سیال

پس از اندازه گیری سرعت عبور سیال (V)، از فرمول زیر حجم کل سیال عبوری بدست خواهد آمد.

Q=V×S

S=سطح مقطع کنتور

Q=حجم کل مایع عبوری

ویژگی فلومتر الکترومغناطیسی

کنتورها یا فلومتر های الکترومغناطیسی یک انتخاب مهم برای ارائه عملکرد و دقت مورد نیاز برنامه های شما میباشند. چرا که از حداقل تعمیر و نگهداری بدون قطعات متحرک یا انسداد جریان برخوردار هستند. دبی سنج های مغناطیسی معمولاً  افت فشار را از بین می برند.

کاربردهای اصلی فلومتر الکترومغناطیسی 

فلومتر مگنتیک را می توان برای اندازه گیری حجم جریان سیال هادی در خط لوله، استفاده نمود. این تجهیز ابزار دقیق به طور گسترده در اندازه گیری جریان و کنترل در صنایع نفتی و شیمیایی، صنعت متالوژی، آب و فاضلاب، کشاورزی ، کاغذ سازی، صنایع غذایی، شیر و آشامیدنی، و داروسازی به کار می رود.

فلومتر الکترومغناطیسی یا دبی سنج مغناطیسی در حوزه های مختلف کاربرد دارد و شاید تنها پیش شرط آن، رسانا بودن سیال مورد نظر است. به همین دلیل کاربردها ی فلومتر مغناطیسی شامل صنایع مختلف می‌شود:

  • اندازه گیری سرعت فلوی صنایع شیمیایی
  • صنایع غذایی
  • تاسیسات و صنایع آب و فاضلاب
  • صنایع دارویی
  • صنایع تولید کاغذ
  • سیستم های آبرسانی
  • صنایع دریایی
  • صنایع آبیاری کشاورزی

اجزای تشکیل دهنده فلومتر مغناطیسی Magnetic Flowmeter :

فلومترها بر اساس نوع کاربردش از اجزای متفاوتی برخوردار می باشد. اما به طور کلی یک فلومتر الکترومغناطیسی (مگنتیک) از اجزای زیر تشکیل شده است.

اجزای فلومتر الکترومغناطیسی

  • قسمت الکترونیکی یا پردازشگر
  • سیم پیچ های ایجاد میدان الکترومغناطیسی
  • الکترودها
  • بدنه فلومتری

عموماً جریان سنج الکترومغناطیسی Magnetic Flowmeter  در دمای ۸۰ درجه (حداکثر دما ۸۰) کار میکنند و با توجه به لاینر داخل فلومیتر در کاربردهای متنوع لاینر از جنس تفلون یا هارد رابر و …ساخته میشود.

قیمت فلومتر الکترومغناطیسی ایرانی

مشتریان عزیز، جهت استعلام قیمت فلومتر التراسونیک یا مغناطیسی، با واحد فروش تماس به شماره  ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ حاصل فرمایید.

controlenergyadmin