نقش کنتور هوشمند در کاهش مصرف آب کشاورزی

نقش کنتور هوشمند در کاهش مصرف آب کشاورزی

شزکت دانش بنیان کنترل انرژی ایران تأمین کننده و تولید کننده کنتور هوشمند مغناطیسی چاه های کشاورزی Electromagnetic Smart Water Meter و فلومتر الکترومغناطیسی Electromagnetic Flowmeter

کنتور هوشمند چاه کشاورزی

محدویت آب در سرزمین های کم آب، واژه‌ نام آشنایی هست. زندگی در کشورهایی که با محدودیت میزان آب‌های زیرزمینی مواجه هستند. همواره کشاورزی، باغداری و … را با واقعیت محدودیت منابع آبی مواجه نموده است. کشور ایران، با توجه شرایط جوی و میزان بارندگی ها در زمره ی کشورهای خشک و نیمه خشک جهان محسوب میشود. در واقع کشورمان با قرار گرفتن دو سوم آن در مناطق خشک و نیمه خشک در بین کشورهای کم آب جهان جای می‌گیرد.

چرا به کنتورهای هوشمند آب نیاز داریم؟

با توجه به آمار چند دهه اخیر، حفر چاه‌های بدون مجوز در دشت‌های کشور و کاهش بارندگی‌ها به کاهش وضعیت آب‌های زیرزمینی منجر شده است. روند برداشت بی رویه آب از این چاه‌ها، موجب فرونشست و از دست دادن ذخایر ارزشمند آب‌های زیر زمینی گردیده است. بنابراین طبق پیش بینی‌های انجام شده، احتمالاً در آینده ای نه چندان دور، با بحران کم آبی شدید ( از نظر کمی و کیفی ) روبرو خواهیم شد.

مدیریت منابع آبی از اولویت های بسیار مهم در کشور محسوب میشود. به همین منظور یکی از روش‌های مدیریت منابع، اندازه گیری صحیح مقدار آب مصرفی با استفاده از وسایل اندازه گیری مناسب است. در شبکه های تحت فشار و انشعابات آن برای سنجش میزان حجم آب در فلو یا جریان، از ابزار های سنجش و روش های گوناگونی که تکنولوژی ساخت و دقت کار آن ها با هم متفاوت است (دبی سنج)، استفاده می‌گردد. کنتور آب هوشمند یکی از روشهای اندازه گیری هست که توانایی محاسبه دبی لحظه ای و حجم آب را دارد.

 

چالشهای مرتبط با تقاضای آب در بخش کشاورزی:

  • بهره وری پایین آب در حوزه کشاورزی
  • ساختار نظام مالکیت در حوزه کشاورزی و تأثیر آن در بهره وری آب
  • میزان پایین سواد بهره برداران و تأثیر آن بر بهره وری آب
  • قیمت یارانه ای آب در بخش کشاورزی
  • رشد جمعیت و به طبع آن افزایش تقاضا برای منابع آبی کشور
  • نبود دانش کافی اهمیت استفاده از تجارت آب مجازی در مدیریت منابع آب کشور

نیازمندی مدیریت منابع در بخش کشاورزی

مطابق آمار، بیشتر از ۹۰ درصد مصرف آب زیرزمینی کشور در بخش کشاورزی استفاده می شود. در واقع میزان زیادی از این آب به دلیل استفاده از روش‌های سنتی آبیاری هدر می‌رود. اگر فقط ۱۰ درصد در این بخش صرفه جویی انجام شود، می توان در تأمین آب شرب و صنعت مشکل کمبود آب را برطرف نمود. بنابراین استفاده از کنتور هوشمند آب، فلومتر مغناطیسی در کشاورزی می تواند به عنوان ابزاری کارآمد باعث مصرف بهینه آب های زیرزمینی شود.

ضرورت نصب و راه اندازی کنتور هوشمند چاه کشاورزی

در راستای مدیریت صحیح منابع آب و نظارت بر برداشت آبهای زیرزمینی، کنترل دقیق میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی همواره یکی از موارد مهم در شرکت‌های آب منطقه ای و آب و فاضلاب های کشاورزی کشور بوده است. بنابراین نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند در چاههای برقدار پرمصرف آب را می‌توان قدم بزرگی برای رسیدن به این هدف دانست. کنتور هوشمند مغناطیسی چاه کشاورزی تنها دستگاهی هست که دارای قابلیت نصب بر روی چاه های کشاورزی، پمپ های دیزلی، برقی و جریان های ثقلی بوده و نیز دارای تائیدیه وزارت نیرو و منابع آبی ایران هست.

نکته قابل توجه در استفاده از کنتور هوشمند مگنتیک چاه آب کشاورزی این است که کشاورز به هیچ وجه به داخل دستگاه دسترسی ندارد. تنها قادر است میزان کل سهمیه، میزان آب مصرف شده، نیز میزان باقیمانده و مقدار جریان عبوری آب را بر روی نمایشگر دستگاه ببیند. هر نوع دستکاری غیر مجاز در دستگاه، تمام شدن سهمیه اختصاص یافته باعث قطع جریان آب می‌گردد. اتاق کنترل منطقه علاوه بر مانیتورینگ و نظارت وضعیت دستگاه می‌تواند فرامین کنترلی از قبیل قطع آب، همچنین برق و حتی فعال نمودن پکیج و تنظیمات سهمیه‌بندی را به دستگاه صادر نماید.

نحوه عملکرد کنتورهای هوشمند آب مورداستفاده در چاه های کشاورزی

کنتورهای هوشمند آب جایگزین کنتور حجمی آب شده اند. کنتور هوشمند میتواند بصورت همزمان پارامترهای آب را اندازه گیری نموده و باعث کاهش هزینه‌های خرید، نصب، تعمیرو نگهداری از کنتور گردد. در طول سال، میزان برداشت آب به صورت اتوماتیک توسط کنتور کنترل شده و در صورت مشاهده هرگونه تجاوز از میزان مصرف یا ساعت کارکرد مندرج در پروانه‌ی بهره برداری، جریان برق قطع می‌شود. بنابراین نصب کنتورهای هوشمند روی چاههای مجاز بخش کشاورزی و حتی سایر بخش‌ها، راهکاری اساسی برای کنترل و مدیریت مصرف آب به شمار می‌رود.

با نصب کنتور هوشمند چاه آب کشاورزی، میزان آب مصرفی به طور کامل تحت رصد قرار می گیرد. نیز به راحتی می‌توان به مدیریت بار شبکه اقدام نمود. همچنین این اقدام اهدافی از قبیل، فراهم شدن بسترهای اصلاح الگوی مصرف، امکان اعمال مدیریت بار ازسوی بهره بردار شبکه در شرایط عادی و اضطراری، کاهش تلفات غیرفنی و مشخص‌سازی و پایش تلفات فنی شبکه توزیع و غیره را فراهم مینماید. هم اکنون در کشورمان، چهارده شرکت دانش بنیان نسبت به توسعه و تجاری‌سازی کنتورهای هوشمند اقدام کرده و کنتورهای با کیفیت بالا و صادراتی تولید می‌کنند.

عملکرد کنتورهای هوشمند آب مورداستفاده در چاه های کشاورزی

راهکار اساسی برای مدیریت مصرف آب با استفاده از کنتور هوشمند آب در بخش کشاورزی

نصب کنتور هوشمند مغناطیسی چاه کشاورزی با نظارت بر میزان مصرف آب‌، از اضافه برداشت آب از منابع به شدت ممانعت به عمل میاورد. با نصب این ابزار هوشمند، کشاورزان مجاز به برداشت یشتر از مجوز پروانه بهره‎ برداری از چاه‎های آب نیستند. بنابراین تجهیز چاه‌های مجاز آب به ابزار اندازه‌گیری (کنتور) با هدف کنترل برداشت آب از آبخوان‌ها و مدیریت منابع و مصارف، به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد. با نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت آب در چاه‌های کشور تحت کنترل میباشد. در صورت مشاهده تجاوز میزان مصرف آب مشخص شده در پروانه بهره‌برداری صادره، از برداشت آب جلوگیری می‌گردد.
نصب و راه‌اندازی صحیح کنتورها، عدم دستکاری، ارسال داده و فعال بودن کنتورها در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی بسیار موثر میباشد و کلیه برداشت‌های مازاد و پروانه صادره قابل رصد است. نکته قابل ذکر این است که به دلیل اعمال محدودیت‌های مصرف آب در کشاورزی و تمایل کشاورزان به برداشت آب مازاد بر نیاز و نیز هزینه بالای خرید کنتور هوشمند و ناآشنایی کشاورزان با مزایای این کنتورها از دلایل‌عدم استقبال کشاورزان از کنتورهای هوشمند است.
با توجه به موارد مذکور در نصب کنتورهای هوشمند آب نباید کشاورزان  منفعت آنی را لحاظ کنند، چرا که در صورت‌عدم کنترل برداشت آب و اضافه برداشت از مفاد پروانه که منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود، کشاورزان را در بلندمدت با هزینه‌های زیادی مانند جابه‌جایی چاه و کم آبی مواجه خواهد کرد که هزینه‌های بلندمدت قطعاً به مراتب سنگین‌تر بوده خواهد بود.
قیمت کنتور  هوشمند چاه کشاورزی
جهت خرید کنتور هوشمند چاه کشاورزی و یا دریافت کاتالوگ و قیمت کنتور هوشمند چاه کشاورزی با واحد فروش ما به شماره انفورماتیک ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

controlenergyadmin