تأثیر نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه های کشاورزی

تأثیر نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه های کشاورزی

شرکت دانش بنیان کنترل انرژی ایران تولید کننده کنتور هوشمند مغناطیسی چاه کشاورزی، فلومتر مغناطیسی، فلومتر التراسونیک و سایر تجهیزات ابزار دقیق 

نصب کنتور های هوشمند آب چاه های کشاورزی

یکی از ارکان اساسی و زیر بنایی اقتصاد در هر کشوری، کشاورزی می باشد. از مهمترین فواید کشاورزی به دست آوردن منبع خوراکی، کسب درآمد و ایجاد اشتغال برای بخش عمده ای از نیروی کار جامعه را می توان برشمرد.

آب یکی از مهمترین منابع زیستی در توسعه کشاورزی بوده و از نقش بسیار مهمی در این حوزه برخوردار است. آب یکی از چالشهای عصر حاضر است که می تواند سر منشاء بسیاری از تحولات در جهـان باشد. متأسفانه در قرن حاضر بین توان تأمین آب و شدت تقاضا تفاوت بسیاری هست که این مسأله بسیار بحران آفرین شده است.

نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های آب کشاورزی

 منابع آبی 

بخـش عمـده ای از عـدم تعادل در منابع آب ناشی از محدودیت طبیعی منابع آب بوده و بخش دیگر تاثیرگذاری اقدامات و فعالیتهـای انسان بر روی منابع آب است که محدودیت ذاتی منابع آب، خشکسالی، افزایش جمعیـت، بهـره بـرداری بـی رویه از منابع و ذخائر موجود و در نتیجه افت منابع آب و اثرات تخریبـی فعالیـت انسـان بـر محـیط زیسـت جملگی زمینه ساز چالشهای سنگینی در امر بهره گیری از منابع آب شیرین است.

محدودیت منابع آب

گرم شدن کره زمین، آب و هوای خشک، خشکسالی، رشد سریع جمعیت کره زمین، کاهش بارش های سالانه و توسعه بخش کشاورزی و در پی آن برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی، موجب کاهش منابع آبی در کشور شده است.  این امر باعث شده تا مقدار آبهای سطحی به نیازهای بشر پاسخگو نباشد و در برخی از استان ها حتی به یک بحران جدی تبدیل شود. در نتیجه منجر به افزایش روند پمپاژ آب و در نتیجه کاهش سطح آب زیرزمینی و در نتیجه تهی شدن سفره ها شود. مسأله کاهش سطح سفره های زیرزمینی موجبات مشکلات زیست محیطی از جمله کاهش و خشک شدن آب چاه ها و نابودی منابع آب زیرزمینی، پایین آمدن کیفیت آب، از بین رفتن پوشش گیاهی و در نتیجه این مسأله فرسایش خاک و افزایش پتانسیل سیل خیزی را به دنبال دارد.

ذخایر آب زیرزمینی و کشاورزی

بر اساس بررسی ها و برآوردهایی که تاکنون انجام شده، بهره برداران ایرانی، بیشترین ذخایر آب زیرزمینی خود را استخراج کرده اند. همانگونه که می دانیم بخش کشاورزی آبهای زیرزمینی را بصورت فراوانی مصرف میکند. بطور تقریبی ۷۹ درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور از کشتهای آبی حاصل میشود. و این امر به دلیل دسترسی نداشتن کافی به آبهای سطحی در کشور می باشد. تا جایی که بررسی های انجام شده نشان می دهد در حالت فعلی آبهای زیرزمینی ۵۵ درصد از کل تقاضای آب در ایران را تأمین میکنند.

مدیریت منابع آبی کشور

منابع تجدید شونده آب در جهان ثابت است. این مسئله باعث شده تا تأمین آب به یکی از اساسی ترین مشکلات برای بشر امروزی تبدیل شود و کمبود آن با گذر زمان بیش از پیش احساس گردد. امروزه مدیریت منابع آب کشاورزی در دو بخش مدیریت عرضه آب و مدیریت تقاضای آب اعمال میشود. محدودیت منابع آب و فشار زیاد بر ذخایر آبی موجب شده تا توجه زیادی به مدیریت کارآمد و بهینه منابع آبی در بخش تقاضا شود.

چاه های کشاورزی و مدیریت آن

چاه های آب بخاطر دخالت های اجباری انسان در طبیعت و برداشت آبهای زیرزمینی در جهت تامین نیازهای آبی با توجه به وضعیت موجود در بهره برداری و احیای آنان، در کنترل و مدیریت دارای اهمیت بیشتری می باشند. یک ابزار بسیار موثر برای مدیریت برداشت آب از سفره های زیرزمینی از چاه ها، کنتورهای هوشمند آب چاه کشاورزی است. نتایج حاصل از مطالعات انجام شده بر تأثیر نصب کنتور های هوشمند برروی چاه های آب کشاورزی کشور این می باشد که این کنتورها به علت داشتن قابلیت ثبت اطلاعاتی در میزان بهره برداری از آب های زیرزمینی، سبب جلوگیری از سوء مصرف مخفیانه مصرف کنندگان با توجه به سهم مصرف سالانه مقرر شده اند.

هم اکنون کنتورهای هوشمند چاه کشاورزی نقش پررنگ تری در کنترل و مدیریت بهره برداری از منابع آبی دارند که در نهایت می تواند قدمی کارآمد در راستای تصمیمات و شیوه های مدیریتی صحیح و مناسب از طریق جبران الگوهای نامناسب بهره برداری، حفظ منابع آب قابل دسترس، جلوگیری از بیلان آب منفی آبخوان های زیرزمینی و دامن گیر شدن شرایط تنش و بحران دایمی کمبود آب باشد.

مدیریت بهتر آب کشاورزی از طریق نصب کنتور هوشمند بر روی چاه کشاورزی، یک رفتار مناسب زیست محیطی تلقی می گردد که نیازمند رنامه ریزی های دقیقتر است تا علیرغم اجباری بودن این برنامه، موجبات رضایتمندی بیشتر کشاروزان را فراهم نماید. اهمیت نصب وسایل اندازه گیری بر روی چاه های کشاورزی و تهیه آمار و اطلاعات مصارف آبی و ارائه به موقع آن، لازمه برنامه ریزی و مدیریت درست در خصوص منابع آبهای زیرزمینی است.

ویژگی‌های مهم کنتور مغناطیسی هوشمند چاه های کشاورزی

از ویژگی های مهم کنتور هوشمند چاه های کشاورزی میتوان به امکان کنترل برداشت آب توسط مرکز جمع‌‌آوری و مدیریت چاه‌های کشاورزی، ثبت قرائت اطلاعات و رخدادهای روزانه کنتور، قابل برنامه‌ریزی و تخلیه اطلاعات، تخصیص میزان آب هر چاه از طریق صدور کارت، قطع خودکار جریان آب و برق هر چاه در صورت اتمام سهمیه اشاره نمود.

نصب کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی و کنترل میزان آب مصرفی  

با توجه به اینکه مدیریت مصرف آب یکی از اولویت‌های جدی کشور مخصوصاً در حوزه کشاورزی است، جلوگیری از هدررفت و برداشتبی رویه آن در این بخش باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. مطابق گفته کارشناسان حوزه آب، قوانینی از جمله توزیع عادلانه آب، تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه و غیرمجاز و برداشت بی رویه از چاه‌های مجاز موجب شده استفاده از کنتورهای هوشمند آب و تعادل‌ بخشی در منابع آبی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد. بنابراین با نصب کنتورهای هوشمند مغناطیسی آب از مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی ممانعت به عمل آورده می شود. و در پی آن راندمان بیشتری نیز حاصل می‌گردد.

کنتورهای هوشمند مغناطیسی آب در صورت افزایش مصرف آب به طور خودکار قطع می‌شوند و دقیقاً همین مسئله امکان بهره‌برداری بیش از حد مجاز را به بهره‌بردار نمی‌دهد. بنا به گفته کارشناسان این حوزه، جهت رسیدن کشور به تغییر روش آبیاری ( روش سنتی به مدرن ) باید نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز را به عنوان یک سیاست مهم و هدف اصلی دنبال شود. این امر تا حدود زیادی از بحران آب جلوگیری نموده و باعث می شود به مدیریت بهینه در منابع آبی به‌ویژه آ‌ب‌های زیرزمینی دست پیدا کنیم.

هوشمند سازی کنتور حجمی

کنتور مغناطیسی هوشمند چاه های کشاورزی 

برای صرفه جویی در منابع و استفاده بهینه از منابع آبی کشور استفاده از کنتور هوشمند چاه های کشاورزی به منظور جمع آوری و ارسال اطلاعات برداشت آب از چاه های برقدار، در تحقق اهداف و مدیریت منابع آب در کوتاه مدت و بلند مدت میتواند کمک بسیاری بنماید. کنتور هوشمند در چاه ها باید به صورت مستقل داده های اندازه گیری را به مرکز کنترل ارسال نماید.

جهت خرید کنتور مغناطیسی هوشمند چاه های کشاورزی، دبی سنج فلومتر الکترومغناطیسی و یا اطلاع از قیمت کنتور مغناطیسی هوشمند چاه کشاورزی با کارشناسان ما در واحد فروش به شماره انفورماتیک ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

controlenergyadmin

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *