آرگون Argon چیست؟

آرگون Argon چیست؟

معرفی و بررسی اجمالی 

Argon Gas یک گاز نجیب است. گازهای نجیب شش عنصر در گروه هجده جدول تناوبی هستند. جدول تناوبی چگونگی مرتبط بودن عناصر شیمیایی را نشان می دهد. گازهای نجیب گاهی اوقات گازهای بی اثر  نیز نامیده می شوند زیرا عناصر گروه ۱۸ (VIIIA) با عناصر بسیار کمی دیگر واکنش می دهند. در واقع هیچ ترکیبی از آرگون تا کنون تولید نشده است.

آرگون در سال ۱۸۹۴ توسط شیمیدان انگلیسی جان ویلیام استرات، که بیشتر با نام لرد ریلی (۱۸۴۲-۱۹۱۹) شناخته می شود، و شیمیدان اسکاتلندی ویلیام رمزی (۱۸۵۲-۱۹۱۶) کشف شد.

معرفی آرگون Argon 

آرگون (علامت اختصاری Ar) در جدول عناصر دارای عدد اتمی هجده است. در گروه هجده (گازهای نجیب) جدول تناوبی قرار دارد. بنابراین، هیچ نوع ترکیبی از گاز به صورت طبیعی وجود ندارد. این گاز در اتمسفر زمین تا حدود یک درصد وجود دارد. این گاز، از نظر زمینی فراوان ترین و از نظر صنعتی بیشترین استفاده را در بین گازهای نجیب دارد. Argon برگرفته از واژه‌ای یونانی است که به معنی تنبل یا غیرفعال می باشد. بی‌اثر بودن آرگون و عدم فعالیت شیمیایی آن، دلیل بر نام‌گذاری آن است. جهت استفاده در صنعت، گاز  آرگون را با روش تقطیر جزء به جزء، از هوای مایع جداسازی می‌کنند. آرگون در به وجود آوردن نورهای زنده مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، Argon گاز در صنایع جوشکاری، طیف‌بینی و تولیدات تیتانیوم  و ابزار دقیق از جمله فلومتر مغناطیسی و کنتور هوشمند نیز کاربرد دارد.

جوش آرگون یا جوشکاری TIG چیست؟ 

یکی از روش های رایج در جوشکاری ذوبی، جوش آرگون یا تیگ است. این روش به کمک گرمای ناشی از قوس الکتریکی انجام می شود. بر خلاف دیگر روش های جوش ذوبی، در روش مذکور  الکترودی مصرف نمیگردد و  از الکترود های مصرف نشدنی (تنگستن ) استفاده می شود.

TIG مخفف گاز بی اثر تنگستن است و از نظر فنی به آن جوش قوس تنگستن گاز هم (GTAW) می گویند. در این فرآیند از یک الکترود تنگستن غیر قابل مصرف استفاده می شود که جریان را به قوس جوش می رساند. یک گاز بی اثر، معمولاً ارگون، از تنگستن و حوضچه جوش محافظت و خنک می کند. جوشکاری TIG شبیه به جوشکاری اکسی استیلن است که از مواد پرکننده برای ساخت یا تقویت استفاده می شود.

جوش ارگون با نام جوش آلومینیوم  نیز شناخته می شود. بعضا این نوع جوشکاری با نام سازندگان هم شناخته شود. نام جدید این فرایند G.T.A.W و نام آلمانی آن TIG می باشد. همانطور که از نام این فرایند پیداست گاز محافظ ارگون می باشد که ترکیب این گاز با هلیم بیشتر کاربرد دارد. علت استفاده از هلیم این است که هلیم باعث افزایش توان قوس می شود و به همین دلیل سرعت جوشکاری را می توان بالا برد و همینطور باعث خروج بهتر گازها از محدوده جوش می شود.

 

جوشکاری آرگون TIG

 

چرا در جوشکاری از گاز آرگون استفاده می شود؟

گاز آرگون یک گاز نجیب و بی اثر است که به آسانی جایگزین نیتروژن می گردد. گاز آرگون  در مواردی که امکان استفاده از آهن وجود ندارد، استفاده می گردد.  این گاز در جوشکاری در مواقعی است که در دماهای بالا  به نداشتن واکنش پذیری نیاز داریم.

  1. Argon جوشها را تمیز و خالص نگه می دارد.
  2. آرگون با گازهای دیگر میتواند ترکیب گردد.
  3.   گاز نجیب است.
  4.  زمان تمیز کردن جوشها پایین است.
  5. ارزان تر بودن آرگون نسبت به سایر گازهای نجیب

موارد استفاده جوشکاری Argon :

جوش آرگون در اتصال لوله های تحت فشار کاربرد فراوانی دارد. برای جوش دادن صفحات نازک و بسیار ظریف از این شیوه جوشکاری استفاده می شود. جوشکار آرگون یک فرد متخصص و آموزش دیده است که می تواند از این نوع جوش کاری استفاده کند. چرا که این حرفه  به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد. متداول ترین موارد استفاده از Argon در جوشکاری مس و جوشکاری آلومینیوم در محصولات فلومتری کنترل انرژی ایران مانند فلومتر التراسونیک اینزرشن FLUSSONIC و الکترومغناطیسی و کنتور هوشمند با آرگون است. در صنایع پتروشیمی و نفت و  ساخت تجهیزات نظامی از جوشکاری با گاز آرگون استفاده می شود.

 

controlenergyadmin