فلومتر التراسونیک on-Clamp گازی

فلومتر التراسونیک on-Clamp گازی

فروش محصولات ابزاردقیق با ارائه گارانتی ۵ ساله فلومتر التراسونیک و جریان سنج الکترومغناطیسی

طراحی و ساخت فلومتر التراسونیک on-Clamp گازی 

کشور ما ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز (چهارمین مصرف کننده) در جهان شناخته میشود. کشور ما سالانه بیش از دویست میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید می کند. اما بخش زیادی از گاز تولیدی در نیروگاههای حرارتی استفاده می شوند. قیمت گاز طبیعی هم در سالهای اخیر افزایش  قابل توجهی داشته است. بنا به دلایل ذکر شده، اندازه گیری گاز مصرفی در صنایع و نیروگاهها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. در این زمینه پیشرفتهای چشمگیری و بومی سازی دستگاه های اندازه گیری گاز مصرفی انجام شده است.

هر روز گاز طبیعی به مقدار زیادی از طریق خطوط لوله یا به تأسیسات ذخیره سازی جریان می یابد. اندازه گیری دقیق کمیت گاز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا حتی خطاهای اندازه گیری بسیار کوچک می تواند منجر به زیان اقتصادی قابل توجهی شود. شرایط چالش برانگیز اندازه گیری محیط مانند رطوبت، یخ، سرما، گرما و شن و ماسه بیابان، نیازهای زیادی را برای ابزارهای موجود در میدان ایجاد می کند. به همین دلیل است که یک جریان سنج گاز مورد نیاز است که هم دقیق و هم قابل اعتماد باشد.

نقش فلومتر التراسونیک در صنایع

در فرآیند کنترل و تشخیص تولیدات صنعتی، جریان و اندازه گیری دقیق آن یکی از شاخص های مرجع مهم است که نقش محوری در عملکرد پایدار تولید صنعتی دارد. در حال حاضر، بطور قابل توجهی اندازه گیری فلو در حوزه های پزشکی، نفت، گاز، گرمایش، هوا فضا و سایر زمینه ها استفاده می شود.

ابزارهای اندازه گیری مایعات عمدتاً شامل فلومترهای الکترومغناطیسی، فلومترهای توربین، فلومترهای ورتکس یا گردابی و فلومترهای اولتراسونیک هستند. در مقایسه با انواع دیگر فلومترها، فلومتر های اولتراسونیک دارای مزایای نصب آسان، اصل کار ساده، سازگاری با قطر لوله، دقت اندازه گیری بالا و سرعت پاسخ سریع هستند. آنها ارزش کاربردی بسیار مهمی در زمینه های مختلف استفاده نظامی و غیرنظامی دارند .

فلومتر التراسونیک iec
فلومتر آلتراسونیک

اصول اندازه گیری فلومتر های التراسونیک Principle of the Flowmeter

اصول اندازه گیری فلومتر اولتراسونیک شامل روش اختلاف فرکانس، روش نوسان ساز کوارتز، روش شیفت پرتو، روش اختلاف زمانی و غیره است. هنگامی که موج اولتراسونیک در سیال منتشر می شود، حباب ها و ذرات ریز موجود در سیال باعث پراکندگی و شکست سیگنال اولتراسونیک می شوند و در نتیجه اختلاف فرکانس بین نقطه ارسال اولتراسونیک و نقطه دریافت ایجاد می شود. دبی سیال را می توان با اندازه گیری اختلاف فرکانس محاسبه کرد. این روش سرعت سیال را با توجه به جابجایی فرکانس داپلر موج صوتی ایجاد شده در اثر حرکت ذرات جامد در سیال اندازه گیری می کند و نیاز دارد که سیال حاوی ذرات یا حباب باشد، بنابراین برای اندازه گیری آب خالص مناسب نیست.

اصول اندازه گیری فلومتر التراسونیک گاز
اصول اندازه گیری فلومتر اولتراسونیک گاز

معرفی جریان سنج یا فلومتر التراسونیک صنایع

فلومتر التراسونیک از جدیدترین دستگاه‌ها و دقیق‌ترین روش‌ها برای اندازه گیری دبی یا فلو است. دبی سنج از امواج صوتی برای اندازه گیری فلو سیالاتی مانند گاز و مایع استفاده می‌کند.

فلومتر آلتراسونیک نوعی ابزار دبی سنج است که برای محاسبه دبی حجمی، سرعت سیال را با امواج فراصوت اندازه گیری می کند. با استفاده از مبدل‌های مافوق صوت، جریان سنج می‌تواند سرعت متوسط را در طول مسیر پرتوی اولتراسونیک ساطع شده، با میانگین‌گیری تفاوت در زمان انتقال اندازه‌گیری شده بین پالس‌های اولتراسونیک منتشر شده در جهت جریان یا با اندازه‌گیری تغییر فرکانس اندازه‌گیری کند.

فلومتر التراسونیک کلمپی clamp-on چیست؟

فلومتر اولتراسونیک کلمپی جریان سیال را در کاربردهای اصلی اندازه گیری می کنند. با استفاده از امواج صوتی برای تعیین زمان عبور گاز یا مایع، فلومترهای اولتراسونیک می توانند هر گونه تغییر در جریان را چه در بالادست و چه در پایین دست به دقت بررسی کنند. در مقایسه با فلومتر ورتکس سنتی، فلومترهای التراسونیک مزایای بیشتری مانند عدم وجود قطعات متحرک ارائه می‌دهند، در نتیجه وقوع خرابی را کاهش می‌دهند و طول عمر فلومیتر Flow meter را افزایش می‌دهند. بسته شدن و نصب دبی سنج به کناره‌ی لوله، بدون متوقف کردن کار از قابلیت  های مهم آنها می باشد.

این فلومترها برای انواع صنایع، سیالات و ضخامت لوله دقیق و همه کاره هستند. نصب آسان بدون تعطیلی فرآیند از قابلیت های مهم فلومتر آلتراسونیک هست. انواع کاربردهای اندازه گیری جریان را برای صنایعی مانند  آب شهری، فاضلاب، آشامیدنی  ارائه می دهد. کاربردهای پردازش مانند نفت و گاز، هیدروکربن، مواد شیمیایی، مواد غذایی و آشامیدنی و صنایع دارویی. کنتورها خوانش ۱ تا ۲ درصد را حفظ می کنند و بدون آلودگی هستند.

فلومتر التراسونیک گاز کمربندی
فلومتر التراسونیک on-Clamp گازی

 انواع فلومتر التراسونیک گازی  

در حال حاضر، بسیاری از سیستم های اندازه گیری گاز مصرفی، از نوع  In Line یا درخط هستند. نصب فلومتر التراسونیک In Line نیازمند توقف عملیات بهره برداری در پروسه میباشد که غالباً مورد قبول نیست. اما در مقابل آن، دستگاه های اندازه-گیری که نیاز به برشکاری لوله گاز جهت نصب ندارند دارای هزینه بسیار بالایی می باشند و یا تنها در شرایط خاصی کار میکنند. بنابراین می توان گفت طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری گاز مصرفی صنایع مصرف کننده گاز طبیعی و نیروگاه ها در ایران بسیار مهم است. فلومترهای التراسونیک نقش مهمی در تولیدات صنعتی، هوافضا و سایر زمینه ها دارند.

انواع فلومترهای التراسونیک گاز:

  • فلومتر التراسونیک Clamp On
  • فلومتر اولتراسونیک در خط In Line

معرفی دستگاه فلومتر التراسونیک on-Clamp گازی 

از مشهورترین ابزارهای اندازه گیری، فلومترهای آلتراسونیک on-clamp میباشند. در فلومتر های مذکور، تبدیل کننده های آلتراسونیک روی لوله نصب می گردند. اندازه گیری فلوی گاز در دستگاه اندازه گیری کلمپی با ارسال امواج فراصوتی به داخل لوله می باشد.

از خصوصیات و مزایای مهم دستگاه نصب راحت  و عدم نیاز به برشکاری (توقف بهره برداری گاز)، اندازه گیری جریان گازهای خورنده (گازهایی با اثر خورندگی) و کاهش فشار گاز در اثر اندازه گیری از جمله مهمترین مزایای این نوع از فلومترها میباشند اغلب فلومتر های آلتراسونیک on-clamp از روش زمان گذر برای محاسبه جریان استفاده میکنند.

فروش انواع فلومتر در کنترل انرژی ایران 

جهت استعلام قیمت خرید انواع دبی سنج، سطح سنج، دیتالاگر و فشار سنج، دریافت مشخصات فنی و دانلود کاتالوگ فلومتر الکترومغناطیسی و التراسونیک در منوی سایت محصولات و از زیر منوی آن فلومتر را انتخاب فرمایید. سپس به تب های مربوطه در منوی محصولات سایت مراجعه نمایید.

برای  کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره فنی با شماره ۴۷۶۲۴۴۴۴–۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

controlenergyadmin