دیتالاگر یا دستگاه ثبت داده ها چیست؟

دیتالاگر یا دستگاه ثبت داده ها چیست؟

خرید دستگاه دیتالاگر

دیتالاگر یا  داده بردار و عملکر آن 

دستگاه دیتالاگر ابزاری الکترونیکی است که به صورت خودکار پارامترهای تغییرات شرایط را در طول زمان نظارت و ثبت می کند. و امکان اندازه گیری، مستندسازی، تجزیه و تحلیل و اعتبارسنجی را فراهم می کنند. آنها می توانند واحدهای مجزا و مستقل یا متشکل از چندین کانال باشند. اکثر واحدهای مستقل با باتری کار می کنند و به آنها اجازه می دهد در حین حمل و نقل و برای مدت زمان طولانی ضبط کنند.

قیمت دستگاه دیتالاگر
قیمت دستگاه دیتالاگر

جمع آوری داده یا اکتساب داده data acquisition چیست؟

به نمونه برداری از دنیای واقعی در جهت تولید داده هایی برای انواع محاسبات کامپیوتری، جمع آوری داده و به اختصار DAQ گفته میشود. اغلب جمع آوری داده شامل دریافت سیگنال ها و شکل موج ها و پردازش سیگنال ها برای کسب اطلاعات مورد نظر است. سیستم های اکتساب داده شامل حسگرهای مناسبی برای تبدیل پارامترهای اندازه‌گیری به سیگنال های الکتریکی هستند. که توسط سخت‌افزار جمع‌آوری داده (مانند دیتا لاگر) به دست می‌آید. داده های جمع آوری شده معمولاً نمایش، تجزیه و تحلیل و سپس در رایانه شخصی ذخیره می شوند.

دستگاه دیتالاگر یا دستگاه ثبت داده ها چگونه کار می کند؟

دیتالاگر حاوی یک حسگر برای دریافت اطلاعات و یک تراشه کامپیوتری برای ذخیره آن است. سپس اطلاعات ذخیره شده در دیتالاگر برای تجزیه و تحلیل به کامپیوتر منتقل می شود. لاگرها loggers در محدوده Tinytag پارامترهای شامل دما، رطوبت، مصرف برق تک فاز و سه فاز، CO2، mV، mA، ولتاژ، پالس ها یا تعداد را کنترل می کنند.

دیتالاگر از چه بخشهایی تشکیل شده است؟

دیتالاگر ها از یک ریزپردازنده، یک حافظه داخلی برای ذخیره سازی داده ها و یک حسگر که برای جمع آوری داده ها استفاده می کنند، تشکیل شده اتد. به طور کلی دستگاه های کوچک همراه با باتری هستند. دیتالاگرها می توانند با یک کامپیوتر ارتباط برقرار کنند و از نرم افزار برای مشاهده و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده کنند یا به عنوان یک دستگاه مستقل با یک رابط محلی استفاده شوند یا به صورت بی سیم به یک دستگاه متصل شوند.

انواع ورودی دستگاه دیتالاگر  یا داده بردار 

دیتالاگر یا دستگاه ثبت داده ها می توانند انواع متفاوتی از ورودی را بپذیرند. اما دیتالاگرهایی که چند ورودی می پذیرند، نیز  وجود دارند که می توانند دو یا چند نوع ورودی مانند دما و رطوبت یا دما و فشار را قبول کنند. برخی از دیتالاگرها حتی می توانند انواع ورودی ها را بپذیرند. رایج ترین انواع ورودی عبارتند از:

فشار: فشار گازها و مایعات از جمله فشار اتمسفر و آب را اندازه گیری می کند.

دما: از این لاگرها می توان برای اندازه گیری دمای بسیار بالا و پایین و همچنین دمای مایع استفاده کرد.

رطوبت: ثبت‌کننده‌های رطوبت می‌توانند اطلاعات مربوط به رطوبت نسبی، نقطه شبنم، و غلظت بخار آب را در واحدهای استاندارد یا متریک جمع‌آوری کنند.

ولتاژ: دیتالاگرهای ولتاژ می توانند با هر اندازه گیری ولتاژ، از جمله فشار به گشتاور و بار به نیرو، سازگار شوند.

جریان: دیتالاگرهای فعلی شامل طیفی از دیتالاگرهای AC و DC هستند و اغلب برای نظارت بر تجهیزات ساختمان استفاده می شوند.

برنامه‌های ثبت‌کننده داده دیتالاگرها می‌توانند دما، رطوبت، دی اکسید کربن، pH، فشار، ولتاژ، جریان و پالس را کنترل کنند که  آنها را برای بسیاری از کاربردها از جمله: بررسی سطوح دما و رطوبت در تجهیزات ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل، ارائه اطلاعات تعمیر و نگهداری ساختمان در مورد عملیات گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع برای کمک به تبدیل انرژی مفید می‌سازد. نظارت بر شرایط رشد در صنعت کشاورزی. نظارت بر نگهداری واکسن در یک مرکز پزشکی. دمای غذا را کنترل کنید.

دیتالاگرها datalogger چه مدت می توانند ضبط کنند؟

مدت زمان ضبط به ظرفیت حافظه دیتالاگر و نرخ نمونه مورد نظر بستگی دارد. برای تعیین مدت زمان، ظرفیت حافظه (تعداد نمونه هایی که دستگاه می تواند ضبط کند) را بر نرخ نمونه تقسیم کنید. به عنوان مثال، فرض کنید که یک داده لاگر داده شده می تواند ۱۰۰۰۰ نمونه را ذخیره کند. اگر می خواهید در هر دقیقه دو نمونه ضبط کنید، دیتالاگر می تواند ۱۰۰۰۰ نمونه را اجرا کند

مزایای استفاده از دیتالاگر data logger

ثبت داده ها را می توان به صورت دستی با مشاهده مداوم انسان انجام داد. نمونه ای از این ممکن است ثبت تغییرات دما در طول یک ساعت در یک اتاق با گرمایش مرکزی با استفاده از تایمر، دماسنج، خودکار و کاغذ باشد. با این حال، استفاده از دیتالاگر الکترونیکی بسیار مؤثرتر، دقیق تر و قابل اعتمادتر از خواندن دوره ای دستی است. این کار تمام ابزارهای ذکر شده در بالا را انجام می دهد و در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.

زمان صرف شده برای مشاهده مزایای استفاده از دیتالاگرها به نحوه استفاده از واحدها بستگی دارد. با این حال، مزایای قابل سنجش از لاگرهای استفاده شده اغلب در مدت زمان بسیار کوتاهی قابل مشاهده است. به طور معمول، برای مشخص کردن مناطقی که از توجه اضافی بهره می‌برند، تنها یک یا دو اجرای ثبت نیاز است.

تهیه و تأمین فلومتر  الکترومغناطیسی مجهز به دیتالاگر داخلی 

دبی سنج مغناطیسی مجهز به دیتالاگر داخلی بوده، که قابلیت دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در دستگاه را دارد.  همجنین می توان داده ها را در  نرم افزار اکسل مشاهده نمود. مزیت دیتالاگرها این است که برخلاف بسیاری از انواع دیگر دستگاه های جمع آوری داده، می توانند مستقل از رایانه کار کنند. data logger دیتالاگرها در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند. که همراه با فلومتر های الکترومغناطیسی هوشمند و کنتور هوشمند توسط شرکت کنترل انرژی ایران ارائه می گردد. این محدوده شامل لاگرهای عملکرد ثابت تک کاناله اقتصادی ساده تا دستگاه‌های قابل برنامه‌ریزی قدرتمندتر است که قادر به مدیریت صدها ورودی هستند.

controlenergyadmin