انواع فلومتر یا دبی سنج در صنعت ابزار دقیق

انواع فلومتر یا دبی سنج در صنعت ابزار دقیق

تأمین فلومتر مغناطیسی از برند های معتبر جهانی اندرس هازر Endress+Hauser، روزمونت Rosemount   

جریان سنج هایی که توسط شرکت کنترل انرژی ایرانیان تولید می‌شود، مطابق با استانداردهای معتبر جهانی دنیا است. شرکت با برخورداری از امکانات کالیبراسیون، فلومترهای دقیق و ایمن را ارائه می نماید. همکاران ما در سطح کشور آماده پاسخگویی سریع هستند. مشتریان عزیز می توانند برای خرید فلومتر Flowmeter  و اطلاع از قیمت های دبی سنج با کارشناسان ما در شرکت کنترل انرژی ایران تماس بگیرید.

آشنایی با انواع فلومتر یا دبی سنج در ابزار دقیق

پس از بررسی دقیق شرایط فرآیند و در نظر گرفتن تمام عوامل محیطی، میتوان به راحتی فلومتر مناسب را براساس شیوه سنجش انتخاب نمود. ما برای انتخاب فلومتر یا جریان سنج، انتخاب متنوعی داریم که توانایی اندازه‌گیری جریان در شرایط مختلف را دارند. اما با دانستن اطلاعات فرایند، محیط و نیز در نظر داشتن هزینه ای که برای اندازه گیری دبی در نظر گرفته شده است، باید مناسب ترین گزینه را انتخاب کرد. در این مقاله، پرمصرف ترین انواع فلومتر یا دبی سنج در ابزار دقیق مورد بررسی قرار گرفته شده است.

فلومترها به دو گروه عملکردی زیر تقسیم می شوند:

جابه جایی مثبت Positive Displacement (سنجش کمیت). 

اندازه گیری نرخ جریان استنتاجی Inferential.

تمامی کنتورهای سیالات از دو بخش مجزا تشکیل شده اند که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می دهند.

فلومتر الکترومغناطیسی 

در این نوع فلومتر یا دبی سنج از روش ایجاد میدان مغناطیسی و قطع میدان توسط سیال و اندازه گیری میزان ولتاژ القا شده مطابق قانون فارادی استفاده شده است. اولین رکن و آیتم مهم جهت انتخاب این دبی سنج آن می باشد که سیال بایستی دارای خاصیت هدایت الکتریکی باشد مثلاً آب آشامیدنی، فاضلاب انواع اسیدها، مواد قلیایی، دوغاب و … با این روش قابل سنجش می باشند.

از دیگر مزیت های این نوع از جریان سنج ها  به تکرار پذیری بالای دستگاه و پایداری شبکه اندازه گیری می توان اشاره نمود. از معایب دیگر این روش اندازه گیری نیاز به کالیبراسیون دوره ای و رسوب گیری روی الکترودها می باشد. سایز بالای mm 400 از لحاظ قیمت این فلومترها مقرون به صرفه نمی باشند و روش های دیگر پیشنهاد می گردند.

در صنایع معدنی تنها روش اندازه گیری فلوی دوغاب خورنده و مخلوط شن و آب، روش اندازه گیری جریان مغناطیسی می باشد. در شکل زیر نمونه ای از این فلومتر را می توانید مشاهده نمایید.

فلومتر های مغناطیسی

فلومتر تفاضلی یا دیفرانسیلی

در این روش اندازه گیری با استفاده از افت فشار ایجاد شده در لوله و محاسبه آن جهت اندازه گیری فلو استفاده می شود این روش، روشی پر کاربرد در صنایع جهت اندازه گیری جریان می باشد این روش اندازه گیری مناسب جهت اندازه گیری فلوی اکثر مایعات، گازها و بخارها می باشد.

از معایب این روش مناسب نبودن برای فلوهای بسیار پایین با افت فشار بسیار پایین می باشد به عبارتی دبی سنج فشار تفاضلی روشی مناسب جهت اندازه گبری سیالات با افت فشار پایین نمی باشد.

 

فلومتر دیفرانسیلی در مقاله انواع جریان سنج

فلومتر تفاضلی

فلومتر کوریولیس

 این روش اندازه گیری از دو لوله اندازه گیری و شتاب کوریولیس جهت اندازه گیری استفاده می نماید. که توسط یک تحریک کننده به نوسان در می آیند. هنگام عبور فلو از داخل لوله، بدلیل وجود اینرسی، حرکت پیچشی هم به نوسان اولیه اضافه می شود، دو عدد سنسور موجود در فلومتر تغییر نوسان را به عنوان اختلاف فاز ایجاد شده اندازه می گیرند. اختلاف فاز رابطه مستقیم با فلوی جرمی سیال عبوری دارد. از تفاوت این روش اندازه گیری با سایر روش ها، سنجش مستقیم دبی جرمی سیال می باشد.

این نوع دبی سنج دارای دقت فوف العاده بالا، دارای حداقل نوسان و تنها روش جهت اندازه گیری فلو برای ایستگاه های حساس و نیاز دقت بسیار بالا می باشند.

از معایب این دستگاه به قیمت بالای آن نسبت به سایر روش ها می باشد.

 

فلومتر کوریولیس مقاله نوع فلومتر

فلومتر کوریولیس

فلومتر التراسونیک Ultrasonic Flowmeter

در این نوع جریان سنج ها از انتشار امواج التراسونیک در داخل لوله استفاده می شود. روش اندازه گیری به این صورت می باشد که امواج التراسونیک در داخل لوله انتشار دریافت می شود. Delta T (بازه زمانی) مدت زمان عبور و دریافت با جریان عبوری رابطه عکس دارد. بنابراین با اندازه گیری Delta T مطابق رابطه ریاضی مطروحه فلوی عبوری بدست می آید.

دقت کاری این نوع دبی سنج %۱± می باشد. این نوع دبی سنج ها بدلیل آنکه نیازی به قطع شبکه نیست و سنسورها از روی لوله نصب می گردد، برای ایستگاه هایی که امکان قطع شبکه وجود ندارد، گزینه مطلوبی می باشد. فلومتر آلتراسونیک برای رنج سایزهای بالای لوله روشی مقرون به صرفه می باشد. از محدودیت های این روش اندازه گیری خالص بودن سیال عبوری می باشد. به عبارتی فلومتر التراسونیک Ultrasonic Flowmeter روشی مناسب جهت اندازه گیری سیالات دارای ناخالصی نمی باشد.

در روش اندازه گیری فلومتر التراسونیک بایستی محل نصب بدون اغتشاش و تلاتم انتخاب گردد پر بودن لوله نیز از عوامل تأثیر گذار در این روش می باشد. از مزیت های دیگر این فلومتر یا دبی سنج محدود نمودن سنسورها به سایز خاص است. یک جفت سنسور رنج وسیعی از سایز لوله را پوشش می دهد. پس نیاز به تعمیرات در این روش به حداقل می رسد.

دبی سنج التراسونیک در مقاله نوع جریان سنج

فلومتر آلتراسونیک

تولید و فروش انواع فلومتر الکترومغناطیسی، سطح سنج و فلومتر التراسونیک 

شرکت دانش بنیان کنترل انرژی ایرانیان با بیش از ۱۷ سال سابقه فعالیت در حوزه تولید تجهیزات ابزار دقیق می باشد. لطفاٌ جهت مشاوره و خرید فلومتر Flowmeter  ایرانی و یا دیگر برند های معتیر جهانی و دریافت کاتالوگ و قیمت دبی سنج، انواع فلومتر مغناطیسی Magnetic Flowmeter و فلومتر التراسونیک Ultrasonic Flowmeter با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت به شماره انفورماتیک ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. 

controlenergyadmin