مفهوم دقت و تکرار پذیری فلومتر

مفهوم دقت و تکرار پذیری فلومتر

دقت فلومتر (جریان سنج) ACCURACY و قابلیت تکرارپذیری آن

تولید و توسعه تجهیزات ابزار دقیق و هوشمند صنایع آب وفاضلاب، نفت، گاز، پتروشیمی اعم از کنتور های هوشمند، فلومتر های الکترومغناطیسی

ارائه دهنده فلومتر های آولتراسونیک و تجهیزات مانیتورینگ تحت وب و …

فلومتر ها چقدر دقیق هستند؟

فلومتر ها حجم یا جرم مایع، گاز یا بخاری را که در یک سیستم لوله کشی را اندازه گیری می کند. فناوری‌های متفاوتی در ساخت دبی سنج ها وجود دارد. بنابراین هر نوع دقت متفاوتی نسبت به سایر انواع فناوری ارائه می‌دهد. دقت مورد نیاز برای فلومتر تا حد زیادی به کاربرد دقیق آن بستگی دارد. در حالی که ممکن است به نظر برسد که جذب به سمت انواع فناوری که دقت بسیار بالایی را ارائه می دهند مفید باشد، این مترها ممکن است اصول تکنولوژیکی یا محدودیت های دیگری داشته باشند که با نیازهای شما کار نمی کنند.

معمولاً، فلومترهای با دقت فوق العاده بالا، از جمله فلومترهای کوریولیس Coriolis، گرانتر از سایر اندازه گیرهای جریان هستند. یک فلومتر با دقت ۵ درصد که هزینه آن به طور قابل توجهی کمتر از فلومتر دیگر با ۰.۲ درصد است، ممکن است نتایج نامناسبی را برای اجرای صحیح فرآیند شما البته با هزینه بسیار کمتر ارائه دهد. پارامتر دقت در مقابل ملاحظات بودجه و درک دقیق نیازهای برنامه شما ممکن است گاهی گیج کننده باشد. مهندسان فنی شرکت کنترل انرژی ایران برای کمک به شما در یافتن بهترین انتخاب فلومتر و راه حل برای پروژه هایتان به صورت رایگان آماده ارائه خدمات هستند.

آیا یک فلومتر می تواند دقتی در حد کامل داشته باشد؟

پاسخ این سوال در یک کلام نه می باشد. در یک دنیای ایده آل، خواندن نرخ جریان در فرایند، بدون هیچ نوع انحرافی، کاملاً صحیح است؟ اما باید بگوییم؛ متأسفانه، اینطور نیست و خطای اندازه‌گیری همیشه وجود دارد و باید در نظر گرفته شود و در صورت امکان به حداقل برسد.

 دقت، تکرارپذیری و وضوح فلومتر چیست؟

دو پارامتر مهم در انتخاب دبی سنج، دقت و تکرارپذیری آن می باشد. هنگامی که صحبت از دقیق بودن دستگاه های اندازه گیری و نتایج ابزار ها می شود، اصطلاحات زیادی وجود دارد که به جای هم و به اشتباه مطرح می شوند. برخی از آنها دقت، تکرارپذیری و وضوح هستند. در این مقاله هر کدام را با جزئیات توضیح می دهیم.

دقت فلومتر دبی سنج چیست؟

دقت رایج ترین اصطلاح در تجهیز ابزار دقیق است. اما اغلب بصورت نامناسبی استفاده می شود. تعریف مختصری از دقت این است که ابزار شما تا چه اندازه نتایج دقیقی که در آن لحظه در فرآیند شما وجود دارد را به شما ارائه می دهد. معمولاً به عنوان یک مقدار یا حاشیه خطا در بالای یا پایین خوانشی که ابزار نشان می دهد بیان می شود.

برای مثال، فرض کنید که فلومتر مغناطیسی در فرایند مورد نظر شما، نتیجه ۱ GPM را با دقت  ۱۰٪ ± ارائه می دهد. به دلیل خطای و انحراف ذاتی، مقدار دقیق جریان در متر به احتمال زیاد دقیقاً ۱ GPM نیست. به احتمال زیاد، نرخ جریان واقعی چیزی بین ۰.۹ GPM و ۱.۱ GPM است. بنابراین دقت محدوده ای را به شما می دهد که مقدار واقعی بین آن قرار می گیرد. در کنتورها (فلومتر ها)، دقت به این معنی است که خروجی کنتور چه میزان به منحنی کالیبراسیون آن نزدیک می باشد.

تکرارپذیری فلومتر چیست؟

تکرارپذیری فلومتر زمانی است که نتایج نزدیک به هم، پس از اندازه گیری های متعدد تولید می گردد و هیچ تفاوتی در انجام و شرایط نتایج ایجاد نمی شود. در اصل، این توانایی ابزار برای گروه بندی نتایج است، مانند تیراندازی به هدف یا دارت. یک ابزار بسیار تکرارپذیر لزوماً به معنای دقیق بودن آن نیست.

دقت و تکراری پذیری فلومتر

شرکت کنترل انرژی ایران مجهز به آزمایشگاه کالیبراسیون و انجام خدمات تعمیرات فلومتر مغناطیسی

مقیاس دقت و تکرارپذیری فلومتر برای انتخاب مناسب جریان سنج

هنگام انتخاب یک فلومتر، دانستن دقت آن بسیار مهم است. دقت یک دبی سنج را می توان به یکی از دو روش درصد دقت در مقیاس کامل (FS) و  دقت درصد خواندن (RD) فلومتر بیان کرد:

 (FS) یا ماکزیمم رنج  چیست؟
Full Scale  یا مقیاس کامل، میزان نزدیک بودن به مقدار واقعی بیان شده، که به عنوان درصدی از حداکثر مقدار مقیاس می باشد. با این مقیاس، خطا یکسان باقی می ماند؛ اما با تغییر دبی یا جریان، دامنه جریان را تغییر می دهد. اگر دقت ۱٪ از ۲۰۰ لیتر در دقیقه کالیبره شده باشد ، خطا ۰.۰۱ x 200 ln / min = 2 ln / min است. اگر جریان ۱۰۰ لیتر در دقیقه باشد ، خطا هنوز ۲ لیتر در دقیقه یا ۲٪ است ، که درصد بسیار بیشتری است.

خواندن (RD) یا ماکزیمم  قرائت چیست؟
Reading (RD)  در فلومتر میزان نزدیک بودن به مقدار واقعی است که به صورت درصدی از ارزش واقعی بیان می شود. با  خواندن RD، دقت درصد مواردی است که خوانده می شود. بدون توجه به اینکه جریان در کجای محدوده جریان است، درصد ثابت می ماند. اگر ۱% در ۲۰۰ ln/min باشد، ۱% در ۱۰۰ ln/min خواهد بود. بنابراین خطا برای جریان ۲۰۰ ln/min 2 ln/min خواهد بود اما برای ۱۰۰ ln/min 1 ln/min به جای ۲ ln/min در مقیاس کامل خواهد بود. بسته به کاربرد، تفاوت بین Full Scale و Reading می تواند به سرعت افزایش یابد و تأثیر قابل توجهی بر محصول نهایی داشته باشد.

شرکت دانش بنیان کنترل انرژی ایران با بیش از هفده سال سابقه فعالیت در زمینه تولید فروش تجهیزات ابزار دقیق در ایران مشغول به فعالیت می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید فلومتر با واحد انفورماتیک شرکت  به شماره ۴۷۶۲۴۴۴۴–۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده محصولات فلومتری کنترل انرژی ایران روی لینک کلیک نمایید.

 

controlenergyadmin