تفاوت فلومتر و روتامتر

تفاوت فلومتر و روتامتر

 

شرکت دانش بنیان کنترل انرژی ایرانیان  تولید کننده فلومتر  الکترومغناطیسی، فلومتر آلتراسونیک و کنتور هوشمند مغناطیسی چاه کشاورزی 

 

تجهیزات تله متری و نرم افزار مانیتورینگ اسکادا 

روتامتر چیست؟  Rotameters

روتامتر ها  rotameters  یکی دیگر از پر کاربردترین ابزارهایی هستند که در صنایع به طور گسترده ای برای اندازه گیری دبی سیالات نظیر مایعات و گازها استفاده می شوند. این وسیله به عنوان فلومتر نوع شناور نیز شناخته می شود، که می تواند جریان مایع، گاز و بخار را اندازه گیری کند و برای اندازه گیری جریان قطر لوله های کوچک و متوسط (DN4 ~ 250) مناسب است.

روتامترها، ابزارهای اندازه گیری کم هزینه و قابل اعتماد جریان هستند. این ابزار از یک لوله مخروطی با مقیاس و یک شناور داخلی متحرک تشکیل شده است. این شناور می تواند آزادانه در حین کار بالا و پایین حرکت کند. هنگامی که یک گاز یا مایع به یک لوله جریان یکنواخت مخروطی وارد می شود، شناور بالا می رود، وزن آن توسط سیالی که در زیر آن جریان دارد تحمل می کند، تا زمانی که کل حجم سیال بتواند از کنار شناور عبور کند. موقعیت شناور مربوط به یک نقطه در مقیاس اندازه گیری لوله است و نشانی از سرعت جریان سیال را ارائه می دهد.

دستگاه فلومتر چیست؟

فلومتر دستگاهی است که برای اندازه گیری حجم یا جرم یک گاز یا مایع استفاده می شود. فلومترها بسته به صنعت خاص با نام های زیادی مانند دبی سنج، نشانگر جریان و سنسور دبی و غیره شناخته می شوند. با این حال، همه آنها جریان را اندازه گیری می کنند. کانال های باز، مانند رودخانه ها یا نهرها، ممکن است با جریان سنج اندازه گیری شوند. یا بیشتر اوقات، بیشترین کاربرد یک فلومتر و بیشترین تنوع دبی سنج ها بر روی اندازه گیری گازها و مایعات در یک لوله متمرکز است. بهبود دقت، دقت و وضوح اندازه گیری سیال بزرگترین مزیت بهترین فلومترها است.

تفاوت روتامتر با فلومتر یا دبی سنج 

در حالت کلی روتامتر ها با دبی سنج ها تفاوت بخصوصی ندارند. روتامتر دارای یک لوله مخروطی می باشد؛ که در آن  یک شناور وجود دارد. شناور امکان اندازه گیری میزان جریان را میسر می سازد. اطلاع از تفاوت های این تجهیزات، در انتخاب مناسب فلومتر یا دبی سنج کمک بسیاری خواهد کرد.

اولین و مهترین تفاوت فلومتر با روتامتر، نوع اندازه گیری آنها میباشد. فلومتر از تکنولوژی های متفاوتی برای سنجش دبی سیالات از جمله مغناطیسی، ورتکس، کوریولیس، توربینی و … استفاده می کند که هر کدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند. در مورد روتامتر مسئله اینطور نیست و آنها تقریباً بر اساس اندازه گیری نیروی وارد بر شناوری، که داخل تیوب روتامتر وجود دارد، فلوی سیال را مورد سنجش قرار می دهند.

از دیگر تفاوت فلومتر با روتامتر جنس بدنه و متریال داخلی این تجهیزات میباشد، که چون روتامتر ها بیشتر کاربردهای آزمایشگاهی و نمونه گیری دارند و در خطوط فرآیندی نسبت به فلومتر ها کمتر استفاده میشوند، جنس بدنه آنها پلاستیکی، شیشه ای، یا در موارد معدودی فلزی میباشد. اما در فلومترها شاهد بدنه و اجزای داخلی معمولا استیل و در موارد دما و فشار بالا شاهد متریال های سخت تری از جمله هستلوی، مونل یا حتی اینکونل نیز خواهیم بود.

از تفاوت های دیگر دبی سنج با روتامتر میتوان به اتصال آنها به خطوط فرآیند اشاره کرد. در این مورد باید گفت که سایز اتصالات در روتامتر ها محدودتر میباشد و معمولا سایز های کوچکتری را شامل میشود، اما در فلومتر ها شاهد سایزهای بسیار بزرگ( “۲۴ ) به بالا نیز هستیم و مشکلی از بابت نصب این تجهیزات متوجه صنایع نخواهد بود.

موارد استفاده از روتامتر

معمولاٌ، در صنایع نفت، پتروشیمی و مواد شیمیایی از روتامترها و فلومتر های فشار تفاضلی استفاده می شود.

controlenergyadmin