کالیبراسیون فلومتر Flow Meter Calibration

کالیبراسیون فلومتر Flow Meter Calibration

شرکت کنترل انرژی ایرانیان مجهز به ازمایشگاه کالیبراسیون فلومتر 

در این مقاله به بررسی کالیبراسیون فلومتر Flow Meter Calibration و اهمیت آن در صنایع مختلف خواهیم پرداخت. اما قبل از تعریف آن توضیح کوتاهی در مورد خود فلومتر را یادآور میشویم و سپس به بررسی موضوع کالیبره خواهیم پرداخت.

 

کالیبراسیون فلومتر calibration چیست؟

فلومتر چه وظیفه ای دارد؟

فلومتر دستگاهی است که برای سنجیدن و اندازه گیری جریان سیالات و گازهای فرآیندی در کارخانه ها و تاسیسات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. نرخ جریان فلو در فلومیتر، سرعتی است که یک سیال فرآیند از یک لوله در یک زمان معین عبور خواهد کرد. کارشناسان حوزه کنترل و ابزار دقیق، این مقدار را برای نظارت و تنظیم سرعت و کارایی فرآیندها و تجهیزات صنعتی اندازه گیری می کنند.

 

دبی سنج چه وظیفه ای دارد؟

خرید فلومتر آب مناسب

در زمان خرید جریان سنج، به عدد درج شده روی بدنه دستگاه، که نشان دهنده ی میزان دقت دستگاه است، توجه کنید. معمولاً  عدد روی بدنه به صورت %FS است. عدد مذکور به معنی درصدی از کل میباشد. در صورتیکه دقت اندازه گیری یک دستگاه دبی سنج یک درصد اف اس باشد، یعنی احتمال دارد این فلومتر، به میزان بالاتر یا پایین‌تر­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ از یک درصد دچار خطا شود.

کالیبراسیون فلومتر در بسیاری از صنایع بعنوان یک ابزار اندازه گیری و وسیله ای برای سنجش میزان سیالی که از لوله‌ها با جنس‌های متفاوت عبور می‌کند، تعریف میشود. عمل کالیبره روش های مختلفی دارد. اما در هر حالت همه این روشها به سنجش مایع و سیالات عبوری از یک لوله با اندازه های معین در محدوده زمانی خاص می پردازند.

فلومتر الکترومغناطیسی شرکت کنترل انرژی ایرانیان

فلومتر های مغناطیسی شرکت ایرانیان برای سیالات دارای خاصیت هدایت الکتریکی برای مایعاتی از جمله آب های آشامیدنی و فاضلاب، مواد قلیایی، اسید و دوغاب ها مناسب هستند. بیشترین کاربرد فلومتر های الکترومغناطیسی شرکت ما (دقت بالای اندازه گیری دبی) در بخش‌های مدیریت آب و صنایع غذایی است. همانگونه که در مقالات قبلی نیز ذکر گردید، فلومتر الکترومغناطیسی برای تعیین سرعت عبور سیال در خط لوله از از قانون القای الکترومغناطیسی فارادی استفاده می کند.

کالیبراسیون فلومتر  Flow Meter Calibration چیست ؟ 

فلومترها باید در فواصل زمانی و دوره هایی معین کالیبره بشوند. فلومتر ها بعد از مرحله تولید، توسط واحد کالیبره، با معیارهای استاندارد مطابقت داده میشوند. به فرآیند مقایسه مقیاس یا اندازه گیری از پیش تعیین شده یک فلومتر با مقیاس استاندارد اندازه گیری و تنظیم اندازه گیری آن برای انطباق با استاندارد، کالیبراسیون فلومتر گفته میشود. کالیبره در ابزار دقیق  یک بخش اجتناب ناپذیر در طیف گسترده ای از صنایع است. 
Flow meter calibration به اندازه گیری های با دقت بالا با درصد خطای ناچیز نیاز دارد (صنایع نفت، گازو پتروشیمی). معمولاً تولیدکنندگان فلو متر، بعد از تولید محصول آن را کالیبره می‌کنند یا برای تنظیم آن‌ها را به یک مرکز کالیبره مستقل می‌فرستند. همانطور که می‌دانید تمامی دستگاه‌هایی که در حال استفاده می‌باشند، لازم است هر چند وقت یک بار مورد بررسی و آزمون قرار بگیرند. این عمل برای جلوگیری از خطا و اشتباهات احتمالی می‌باشد.

چه زمانی نیاز به کالیبراسیون فلومتر Flow Meter Calibration هست؟

کالیبراسیون فلومتر در طی زمان به خاطر فاکتورهایی مانند گذشت زمان، نوسان دمای محیط و مایع، ضربه‌های مکانیکی و الکترونیکی و دیگر موارد دچار افزایش خطا میگردد. بنابراین در این شرایط، دستگاه از کالیبره خارج شده و نیاز به کالیبره میباشد. در این صورت، با نظر به شیوه‌های مرسوم کالیبره و با کمک از فلومترهای مرجع می‌توان ابزار اندازه گیری دبی را کالیبره کرد. اغلب هر دستگاه از چند جهت مختلف مورد بررسی و آزمون قرار می‌گیرد. تمامی این موارد در گواهینامه کالیبراسیون دستگاه ذکر می‌شود. چنانچه با ما تا انتهای این متن همراه باشید، به اقسام مختلف فلومترهایی که در صنایع انجام می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

کالیبراسیون مجدد فلومتر 

همانطور که می‌دانید تمامی دستگاه‌هایی که در حال استفاده می‌باشند، لازم و ضروری است، هر چند وقت یک بار مورد بررسی و آزمون قرار بگیرند. این عمل برای جلوگیری از خطا و اشتباهات احتمالی جریان سنج می‌باشد.  

تفاوت دو روش کالیبره و کالیبره مجدد دبی سنج

کالیبراسیون، قبل از ارسال فلومتر برای نصب و استفاده از آن انجام می‌شود. در حالی که کالیبراسیون مجدد Flowmeter عمل calibration جریان سنجی است که در حالت فعلی در حال استفاده است. کالیبراسیون مجدد در طی دوره هایی، پس از مدت زمان خاص کارکرد فلومتر، امری لازم و ضروری است چرا که معمولاً فلومترها در طول زمان به دلیل شرایط متغیر درگیر در فرآیندهای صنعتی، از فاز خارج می‌شوند. از ابزارهای نرم افزاری نیز می‌توان برای تأیید صحت اندازه‌گیری‌ها پس از کالیبراسیون یک فلومیتر استفاده کرد.

معرفی خط کالیبراسیون فلومتر شرکت کنترل انرژی ایرانیان

شرکت کنترل انرژی ایران مجهز به تست و کالیبراسیون فلومتر و آزمایشگاه های مربوطه میباشد. محصولات تولیدی در این شرکت منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی و فناوری روز دنیا کالیبره می گردند.

چرا برای کالیبراسیون فلومتر کنترل انرژی را انتخاب کنیم ؟

آزمایشگاه کالیبراسیون این شرکت تحت استاندارد IEC 17025 به دو روش فلومتر مرجع و وزنی کالیبره می گردد. این شرکت به عنوان همکار اداره استاندارد در شمال غرب کشور توانایی کالیبراسیون فلوی سیالات مایع از  DN25mm تا DN7000mm دارد.

برخی از پرکاربردترین روش های کالیبراسیون فلومتر عبارتند از:

کالیبراسیون فلومتر مایعات را با استفاده از روش های متفاوتی میتوان، انجام داد.

برخی از پرکاربردترین روش‌های کالیبره فلومتر شامل موارد زیر است:

  • اول کالیبراسیون مستر Master meter calibration
  • دوم کالیبراسیون گرانشی (ثقلی) Weight calibration and
  • سوم کالیبراسیون پیستونی پروور Piston calibrator calibration

روشهای کالیبراسیون همیشه شامل مقایسه و تنظیم جریان سنج تحت آزمایش برای مطابقت با یک استاندارد است.

اطلاعاتی درباره کالیبراسیون فلومتر مرجع

جریان سنج مرجع master به دستگاهی که بوسیله سازمان تایید صلاحیت، دارای گواهی کالیبراسیون فلومتر مرجع باشد. با نظر به این که عدد سنجش در این ابزارها کامل دقیق می باشد، لذا می‌توان از آنها برای تصحیح دیگر ابزارها کمک گرفت. دبی سنج اصلی معمولا دستگاهی است که کالیبراسیون آن بر اساس استانداردهای ملی یا بین المللی تنظیم شده است.

روش کالیبراسیون فلومتر مستر  Master meter calibration چیست؟

کالیبراسیون مستر مقایسه میزان اندازه‌گیری‌های یک فلومتر تحت آزمایش، با اندازه‌گیری های فلومتر کالیبره‌ شده اصلی ایست که در فلوی استاندارد کار می‌کند. در این روش calibration، سنجش فلومتر تحت آزمایش را با یک دبی سنج کالیبره شده درحالت استاندارد جریان مورد نظر یا همان فلومتر مستر انجام می‌دهد. کالیبراسیون مطابق با آن تنظیم می‌شود. فلومتر مستر، دستگاهی است که کالیبراسیون آن بر روی یک استاندارد ملی یا مبنای معیارهای بین المللی تنظیم شده است.

برای انجام کالیبراسیون مستر متر Master meter در ابتدا مستر متر را به صورت سری با فلومتر تحت آزمایش قرار میدهیم. سپس در مرحله بعدی قرائت های جریان سنج اصلی مستر و فلومیتر را با استفاده از اندازه گیری شده مایع انجام میدهیم. در نهایت فلومیتر تحت آزمایش را کالیبره نمایید تا با کالیبراسیون فلومیتر اصلی مطابقت داشته باشد.

روش کالیبراسیون فلومتر مستر  Master meter calibration

روش کالیبراسیون گرانشی Weight calibration

کالیبراسیون وزن یکی از دقیق ترین و مقرون به صرفه ترین روش های کالیبراسیون دبی سنج حجمی و جرمی است. روش وزن برای کالیبراسیون فلومتر مایع در صنایع نفت، تصفیه آب و پتروشیمی ایده آل است. این روش از دقیق‌ترین روش‌ها است. برای دبی سنج مایعات بسیار مناسب است.

جهت کالیبراسیون گرانشی Weight calibration ابندا قسمت کمی از سیال فرآیند را در دستگاه تست متر قرار میدهیم سپس آن را برای یک مدت زمان مشخص و در حالی که به مدت ۶۰ ثانیه جریان دارد، وزن میکنیم. جهت اندازه گیری دقیق وزن سیال یا مایع آزمایش از یک ترازو مدرج استفاده مینماییم. بعد در انتهای دوره تست، مایع آزمایش را به مخزن تخلیه انتقال دهید. دبی مقدار کمی را با تقسیم وزن حجمی آن بر مدت زمان آزمایش بدست آورید. دبی محاسبه شده با فلوی دبی سنج مقایسه شده و با دبی اندازه گیری شده تنظیم می شود.

کالیبراسیون پیستونی Piston calibrator calibration

در کالیبراتور پیستونی، مقدار مشخصی از سیال از دبی سنج تحت آزمایش عبور می کند. تایید کننده پیستون یک دستگاه استوانه ای با قطر داخلی مشخص است. تستر پیستون حاوی پیستونی است که جریان حجمی را از طریق جابجایی مثبت تولید می کند. روش کالیبراسیون پیستون برای فلومتر التراسونیک با دقت بالا، فلومتر مکانیکی و فلومتر توربینی مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فلومتر آلتراسونیک بر روی لینک کلیک نمایید.

روش انجام کالیبراسیون پیستونی به این صورت است که مقداری از مایع فرآیند را در کالیبراتور پیستون و دبی سنج تحت آزمایش قرار دهید. حجم سیال جابجا شده، با ضرب قطر داخلی آن در طول مسیر پیستون بدست می آید. این مقدار را با مقدار اندازه گیری شده به دست آمده از فلومیتر مقایسه کنید و بر اساس آن کالیبراسیون جریان سنج را تنظیم کنید. پیستون پروور برای دستگاه‌هایی که به دقت بالا نیاز دارند مانند فلومتر التراسونیک بسیار مناسب است.

کالیبراسیون فلومتر  Flow Meter Calibration  مطلق نیست 

هرگونه انحراف از شرایط آزمایشگاهی مناسب، منجر به عدم دقت در پروسه مورد نظر میشود. تلاطم غیرمنتظره در سیستم لوله‌کشی در بالادست اندازه گیر، می‌تواند منجر به عملکرد بسیار متفاوت از عملکرد کالیبره میشود. طول لوله در بالادست و پایین دست دستگاه، مواد لوله کشی و حتی ناهمواری سطح داخلی لوله کشی، زاویه تجهیزات نصب شده همگی می توانند بر دقت اندازه گیری تاثیر بگذارند. در واقع، تعداد زیادی از خطاهای سیستماتیک، تصادفی و کاذب می تواند منجر به عدم دقت در شرایط دنیای واقعی شود.

هزینه کالیبراسیون انواع فلومتر چقدر است؟

برای اینکه بتوان قیمت کالیبراسیون دبی سنج را تعیین کرد، حتما باید مواردی از قبیل نوع و مدل آن و ویژگی‌های تجهیز بررسی شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر  قیمت  دبی سنج با شرکت ما تماس بگیرید.

 

 

controlenergyadmin