کالیبراسیون فلومتر های الکترومغناطیسی Magnetic Flowmeter

کالیبراسیون فلومتر های الکترومغناطیسی Magnetic Flowmeter

نحوه کالیبره کردن فلومتر های الکترومغناطیسی Electromagnetic Flow Meter

اگر شما مسئول نگهداری فلومتر الکترومغناطیسی هستید؛ یا در مورد نحوه کالیبره کردن ابزار فلو سنجی مگنتیک به کمک نیاز دارید، پس باید بدانید که کالیبراسیون مناسب برای اطمینان از خوانش دقیق الزامی است. در این مقاله مراحل لازم برای کالیبره کردن دبی سنج، چرایی اهمیت آن مورد بحث قرار می گیرد.

جریان سنج یا فلومتر الکترومغناطیسی چیست؟

فلومتر مغناطیسی را مگ جریان سنج، مگ متر و جریان متر نیز می نامند. فلومتر مغناطیسی یک دبی سنج حجمی است که برای اندازه گیری سرعت مایع رسانا در لوله ها استفاده می شود. این مایعات عبارتند از: اسیدها، آب و دوغاب. این تجهیز اندازه گیری دبی، مستقل از ویسکوزیته، چگالی سیال، دما و فشار است و می تواند دقت اندازه گیری بالایی را بدون اینرسی مکانیکی تعیین کند.

فلومتر مغناطیسی در صنایع گاز، آب، نفت، تخلیه فاضلاب و صنایع نساجی برای ثبت اندازه گیری های حرفه ای استفاده می شود. فلومترهای الکترومغناطیسی، امروزه از پرکاربردترین فلومترهای موجود هستند. این جریان سنج ها در چندین سال اخیر از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند.

جریان سنج یا فلومتر الکترومغناطیسی چیست؟
طراحی، ساخت انواع فلومتر های الکترومغناطیسی

کالیبراسیون چیست؟

کالیبراسیون، مقادیر اندازه گیری دریافت شده از طریق تست دستگاه و مقایسه آن با استاندارد کالیبراسیون برای تعیین دقت دستگاه میباشد. جریان سنج ها با مقایسه و تنظیم اندازه‌گیری ها، برای مطابقت با یک استاندارد از پیش تعریف شده، کالیبره می‌گردند. کالیبراسیون یک فاکتور بسیار مهم در ابزار دقیق است و در صنایع نفت، گاز، تولید و نفت استفاده می شود. تولید کنندگان دبی سنج به طور معمول محصولات خود را بعد از تولید کالیبره می‌کنند، یا برای تنظیم آن‌ها را به یک مرکز کالیبراسیون مستقل می‌فرستند.

 چرا فلومتر کالیبره میشود؟

در فرآیند تولید فلومتر، مراحل متعددی مانند سیم پیچی، پردازش و مونتاژ الکترود وجود دارد. این سری از عملیات باعث خطاهای خاصی در تجهیزات اندازه گیری می شوند. بنابراین برای تصحیح دقت نیاز به یک فرآیند کالیبره سازی است. کالیبره برای تعیین اینکه آیا دقت در حد استاندارد است یا خیر انجام میشود تا اطمینان حاصل شود که فلومتر دارای دقت بالایی قبل از استفاده از آن است.

نحوه عملکرد فلومتر الکترومغناطیسی چگونه است؟

فلومتر های مغناطیسی (یا مگ مترها) نوعی جریان سنج های سرعت حجمی هستند. به طور ایده آل برای آب و فاضلاب و سایر کاربردهایی که افت فشار کمی را تجربه می کنند، استفاده می شوند. این جریان سنج ها بر اساس قانون القای الکترومغناطیسی فارادی عمل می کنند. یعنی زمانی که هادی در میدان مغناطیسی حرکت می کند ولتاژ القا می شود. جریان مگ مترها فقط می توانند سرعت جریان سیالات رسانا را تشخیص دهند. طراحی‌ های مگ متر اولیه برای عملکرد خود به حداقل رسانایی سیال ۵-۱ میکروزیمنس بر سانتی‌متر نیاز داشتند. طرح های جدیدتر این نیاز را صد برابر کرده و بین ۰.۰۵ و ۰.۱ کاهش داده اند.

نحوه عملکرد فلومتر مغناطیسی چگونه است؟

کالیبراسیون فلومتر مغناطیسی

برای کالیبراسیون مدل های متفاوت فلومتر، باید به دستورالعمل شرکت تولید کننده مراجعه نمایید. این مقاله برای کالیبراسیون فلومتر الکترومغناطیسی یک روش عمومی را ارائه میدهد. به منظور تعیین دقت مقدار جریان، فلومتر الکترومغناطیسی باید کالیبره شود.

در کالیبره سازی، برای تعیین دقت فلومتر و تعیین مقدار خطا، جریان سنج با مقیاس اندازه گیری استاندارد مقایسه میگردد. به این عمل در صنعت آب، کالیبراسیون می گویند. بنابراین فرآیند کالیبراسیون برای تعیین دقت کنتور جریان است. دو روش برای کالیبراسیون جریان فلومتر الکترومغناطیسی وجود دارد: روش اندازه گیری مستقیم و روش اندازه گیری غیر مستقیم.

نحوه کالیبره کردن فلومتر های الکترومغناطیسی (روش اندازه گیری مستقیم)

روش اندازه گیری مستقیم به عنوان روش کالیبراسیون جریان واقعی نیز شناخته می شود. زیرا بر اساس جریان واقعی سیال در کنتوری است که باید کالیبره گردد، و سپس با استفاده از سایر دستگاه‌های استاندارد برای اندازه‌گیری دبی سیالی که از آن عبور می‌کند، و دبی متری که کالیبره می‌شود. مقدار جریان مقایسه می شود. این روش، کالیبراسیون مرطوب نامیده می شود. مقدار جریان بدست آمده با روش کالیبراسیون جریان واقعی قابل اعتماد و دقیق است. و توسط بسیاری از جریان سنج ها (مانند فلومتر های الکترومغناطیسی، جریان سنج های جابجایی مثبت، کنتورها یا فلومتر های توربینی و فلومتر های جرمی کوریولیس) استفاده می شود.

تولید کنندگان فلومتر های الکترومغناطیسی از روش کالیبراسیون جریان واقعی برای تکمیل فرآیند انتقال مقدار جریان در دستگاه استاندارد کالیبراسیون جریان، قبل از خروج فلومتر الکترومغناطیسی از کارخانه استفاده می کنند. همچنین کاربران باید کالیبراسیون جریان واقعی را روی دستگاه استاندارد کالیبراسیون جریان برای کنتور پس از تأیید و تعمیرات اساسی منظم انجام دهد.

کالیبراسیون فلومتر الکترومغناطیسی
 

در حالت عمومی چگونه یک فلومتر دبی سنج الکترومغناطیسی را کالیبره کنید؟

۱- پمپ مربوطه را با توجه به قطر لوله و سرعت جریان برای آزمایش تأیید انتخاب کنید.
۲- در صورتی که سیستم از نیروی هوای فشرده استفاده می کند، کمپرسور هوا را روشن کنید تا به فشار منبع هوای مورد نیاز سیستم برسد. پس از اینکه فلومتر به درستی نصب شد. طبق الزامات مقررات تأیید، باید حدود ۳۰ دقیقه از قبل انرژی ذخیره کند.
۳- اگر از منبع آب مخزن بالا استفاده می شود، بررسی کنید که آیا سیگنال سرریز برج آب تثبیت شده ظاهر می شود یا خیر.
در طول فرآیند کالیبراسیون، پایداری جریان هر نقطه جریان باید در روش جریان ۱٪ تا ۲٪ باشد، در حالی که قانون مقدار کل می تواند در محدوده ۵٪ باشد. هنگام تکمیل فرآیند تأیید یک نقطه جریان، تغییر دمای محیط تأیید نباید از ۱ ℃ تجاوز کند. هنگام تکمیل تمام فرآیندهای تأیید، نباید از ۵ ℃ تجاوز کند.
پس از هر تست، ابتدا باید شیر جلوی خط لوله آزمایش بسته شود.  سپس پمپ متوقف شود تا از تخلیه تاسیسات تثبیت ولتاژ جلوگیری شود. در همان زمان، محیط تأیید باقیمانده را در خط لوله آزمایش خالی کنید. سپس سیستم کنترل و کمپرسور هوا را خاموش کنید.

هزینه کالیبراسیون فلومتر مغناطیسی

شرکت ایرانیان به عنوان یک شرکت دانش بنیان با سابقه ۱۷ ساله در فروش و پشتیبانی بعد از فروش فلومتر های مگنتیک، تجهیزات سطح سنجی و کنتورهای هوشمند چاه آب کشاورزی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. مشتریان عزیز جهت اطلاع از هزینه کالیبراسیون انواع جریان سنج، می توانید با همکاران ما در سطح کشور آماده پاسخگویی سریع هستند. خواهشمند است برای مشاوره و خرید دبی سنج و اطلاع از قیمت با کارشناسان ما در شرکت کنترل انرژی ایران تماس بگیرید.

controlenergyadmin