فلومتر پرتابل التراسونیک چیست؟

فلومتر پرتابل التراسونیک چیست؟

 کنترل انرژی ایرانیان تولید کننده فلومتر التراسونیک، تجهیزات تله متری و آر تی یو

فروش دبی سنج آلتراسونیک

جهت خرید فلومتر پرتابل التراسونیک و یا اطلاع از قیمت فلومتر التراسونیک پرتابل و مغناطیسی با شرکت ما تماس حاصل فرمایید.

جریان سنج یا دبی سنج چیست؟

از مهمترین پارامترها در فرآیندهای صنعتی بعد از اندازه گیری دما، اندازه گیری دبی یا فلوی سیال می باشد. بنابراین اندازه گیری دقیق این پارامتر در صنعت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در طول سالیان، روش های متفاوت برای اندازه گیری فلو یا جریان سیال بوجود آمده اند. برای اندازه گیری سرعت سیال جاری در یک لوله از جریان سنج استفاده می شود.

فروش دبی سنج آلتراسونیک

فلومتر التراسونیک (Ultrasonic Flowmeter) 

اولین جریان سنج اولتراسونیک توسط یک مخترع ژاپنی در سال ۱۹۵۹ معرفی شد که از فناوری داپلر برای اندازه گیری جریان سیال استفاده می کرد. در اوایل دهه ۱۹۶۰، فلومترها به عنوان ابزار صنعتی برای اندازه گیری جریان گازها و مایعات مورد استفاده قرار گرفتند. از همان ابتدا، آنها به محصول اصلی بسیاری از شرکت های سازنده ابزار تبدیل شده اند. هدف جریان سنج اندازه گیری حجم جریان مایعات و گازها برای ارائه خوانش دقیق برای کنترل جریان است. بسیاری از کاربردهای صنعتی، مانند شرکت های شیمیایی، نیاز به قرائت دقیق برای فرآیندهای تولید دارند.

فلومتر التراسونیک از امواج اولتراسونیک یا فراصوت جهت اندازه گیری جریان سیالاتی مایع و گاز استفاده می کند و به همین علت امکان اندازه گیری دقیق سرعت جریان سیال را به ما می‌دهد. اساس اندازه گیری این Flowmeter مکانیزم دوپلر است یعنی اینکه که فرکانس از یک منبع تولید شده و در طرف دیگر یک گیرنده قرار دارد که این فرکانس را بررسی می کند و در صورت تغییر در جریان سیال فرکانس دریافت شده به روش فلومتر الترسونیک فلوی سیال را اندازه گیری می کند. فلومتر آلتراسونیک در نوع های متفاوتی تولید می شود، از جمله فلومتر آلتراسونیک پرتابل portable ، گاز، مایع و آب.

فلومتر پرتابل چیست؟

با توجه به وجود برخی از محدودیت ها در استفاده از فلومیترها، در بعضی از صنایع استفاده از فلومتر پرتابل رواج دارد. از علل استفاده از التراسونیک پرتابل فلومیتر در صنایع می توان به کارایی راحت و قابل حمل بودن آن اشاره نمود که اندازه گیری سرعت جریان سیالات مختلف را امکان پذیر می سازد. برای نصب این فلومیتر ها نیازی به تغییر در سیستم لوله کشی فرایند نداریم. در استفاده از این Flow meter فرد تکنسین می‌تواند به راحتی در هر موقعیت و در هر مکانی اقدام به اندازه گیری سرعت جریان کند و باعث راحتی کنترل سیستم می شود.

با توجه به نقش مهمی که فلومتر التراسونیک پرتابل می تواند در صنایع مختلف داشته باشد در این مقاله به بررسی فلومتر اولتراسونیک پرتابل و نقش مهمی آن خواهیم پرداخت.

تصویر فلومتر التراسونیک پرتابل
دبی سنج پرتابل التراسونیک

فلومتر التراسونیک پرتابل چیست؟ 

فلومتر آلتراسونیک پرتابل (قابل حمل) نوعی فلومتر التراسونیک است که می تواند فلوی مایعات را برای انواع لوله ها با سایز و جنس های مختلف اندازه گیری نماید. طراحی دستگاه بصورت پرتابل و متحرک می باشد. این مسأله باعث می شود شما در هر موقعیتی بتوانید سرعت جریان سیال را اندازه گیری کنید و هیچ گونه محدودیتی از لحاظ مکان اندازه گیری یا نوع سیال نداشته باشید.

دبی سنج مذکور از باتری به جای برق شهری به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند. و به همین علت این جریان سنج را می توان از مکان بررسی به مکانی دیگر جا به جا نمود. بنابراین به جای استفاده از چندین جریان سنج از یک فلومتر التراسونیک پرتابل استفاده کرد. در نتیجه استفاده از این فلوو متر ها در صنعت بسیار مقرون به صرفه تر هست. فلومتر پرتابل در مکانهایی که دقت بالایی مورد نیاز است، انتخاب نرمالی می باشد. این محصول به دو صورت یک کاناله و دو کاناله ارائه می گردد.

فلومتر اولتراسونیک بر اساس روش اندازه گیری دارای مدلهایی مانند فلومیتر انتقالی یا جابجایی زمانی، بازتابی یا داپلر و جریان کانال باز می باشد. اگر در حالت کلی بخواهیم به مزیت های مهم و قابل ذکر دبی سنج Flow meter پرتابل اشاره نماییم، می توان اندازه گیری آسان و دقیق جریان بدون وقفه در پروسه و فرایند مورد نظر و نصب راحت بر روی لوله ها را ذکر نمود.

فلومتر التراسونیک پرتابل یا قابل حمل در چه محل هایی کاربرد دارد؟

نکته بسیار مهمی که در مورد فلومتر های التراسونیک وجود دارد این است که در استفاده از این جریان سنج ها هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد بنابراین در بسیاری از صنایع از آنها استفاده می گردد.  این فلومیتر در صنایعی مانند آب و فاضلاب، برق، پتروشیمی، نفت و گاز، شیمیایی، هوافضا و خودروسازی کاربرد وسیعی دارد. نکته بسیار مهم این است که از فلومتر پرتابل در تمام مکانهایی که نیاز به سنجش سیال داخل لوله بدون نیاز به برش لوله باشد می توان استفاده نمود.

کاربرد فلومتر آلتراسونیک پرتابل در آب و فاضلاب

این دستگاه در جریان ورودی و خروجی به سیستم های تصفیه فاضلاب نقش بسیار مهمی دارد.

روش نصب فلومتر پرتابل (التراسونیک)

طریقه نصب این Flow meter ها (فلومتر التراسونیک) بسیار آسان می باشد این دستگاه  در کمتر از چند دقیقه سنجش دبی سیالات داخل لوله را انجام دهند.

نکته مهم دیگر درباره این جریان سنج ها این مورد است که آنها قابلیت ذخیره سازی تنظیمات اندازه گیری شده قبلی را نیز دارند که این قابلیت به نوبه خود باعث سهولت در کار می شود و کاهش زمان اندازه گیری را بدنبال خواهد داشت.

بخش های تشکیل دهنده فلومتر پرتابل التراسونیک  

نوع طراحی و ساخت این دستگاه ها در برند های مختلف، متفاوت از همدیگر می باشد. اما بصورت کلی تجهیزات فلومتر های التراسونیک پرتابل عبارتند از:

  • نمایشگر
  • کیف دستگاه
  • سنسور التراسونیک
  • کابل رابط سنسور و نمایشگر
  • متر
  • گریس
  • کابل رابط نمایشگر به کامپیوتر
  • ضخامت سنج

 

controlenergyadmin