تله متری یا کنترل از راه دور

تله متری یا کنترل از راه دور

نمایندگی کمپانی مطرح در زمینه فروش و خدمات پس از فروش فلومتر  و ابزار دقیق

تله متری Telemetry چیست؟

تله متری telemetry  یا تله متریک Telemetrics یک فرآیند ارتباطی تمام اتوماتیک است که به فرآیند اندازه گیری پارامتر یا داده ها یی در نقاط دور از مرکز یا غیرقابل دسترس و انتقال خودکار اطلاعات به تجهیزات گیرنده برای مانیتورنگ، نظارت و کنترل یک فرایند از راه دور گفته می شود، به نحوی که داده‌ها از ایستگاه‌های راه دور برای واحد مانیتورینگ ارسال شود.
این کلمه بر گرفته از ریشه یونانی (Tele = remote , Metron = measure) می باشد.

تله متری چیست؟
 سیستم تله متری- دیتالاگر

موارد استفاده سیستم‌ تله متری Telemetry :

  • صنعت نفت و گاز
  • هوا و فضا
  • کشاورزی 
  • مدیریت آب و فاضلاب 
  • هواشناسی
  • مدیریت مصرف انرژی 
  • انبار‌های دارو و مواد غذایی 

صنعت نفت و گاز

سیستم تله متری برای حفر چاه‌، گردآوری اطلاعات از عمق زمین و مانتورینگ  و نظارت آنلاین داده‌ها در این صنایع به طور گسترده ای استفاده می‌گردد.

هوا و فضا

کاربرد در صنعت هوا و فضا، ماهواره‌ها برای مخابره داده‌های به زمین می باشد.

کشاورزی 

از دستگاه‌های Telemetry  برای مانیتورینگ اطلاعاتی مانند دمای هوا، میزان رطوبت خاک، میزان بارش باران، شدت و میزان تابش خورشید، کم آبی و … استفاده می‌شود.  اطلاعات مانیتورنگ برای اخذ تصمیمات مهم در حوزه کشاورزی از ضروریات است و با استفاده از این داده ها مزرعه های کشاورزی می‌توانند از بازدهی بیشتری برخوردار باشند.

مدیریت آب و فاضلاب 

با استفاده از این سیستم در چندین سال اخیر، شرکت‌های آب و فاضلاب توانسته اند پارامتر‌هایی نظیر کیفیت آب، حجم آب‌های جاری در سطح زمین، حجم آب‌های عبوری از لوله‌ها، تشخیص نشتی و میزان نشتی در شبکه‌های توزیع را نظارت کنند. بنابراین میتوان گفت استفاده از دستگاه‌های تله متری نقش بسیار بسزایی در بهبود عملکرد شرکت‌های آب و فاضلاب داشته است.

هواشناسی

در هواشناسی برای گردآوری داده‌های ایستگاه‌های هوایی و ایستگاه‌های زمینی دور از دسترس استفاده می شود.

مدیریت مصرف انرژی 

از دستگاه‌های تله کنترل در سازمان ها و شرکت‌های بزرگ، جهت مانیتورینگ میزان مصرف انرژی استفاده می گردد.

صنعت دارو وغذا

در انبار‌های دارو و صنایع غذایی، با استفاده از سیستم‌ تله متری Telemetry پارامتر‌های مختلفی نظیر رطوبت، دما و … را مانیتور می گردد تا از سلامت محصول در حین نگهداری آنها اطمینان حاصل شود.

انواع وسایل ارتباطی انتقال داده ها در سیستم تله متری

وسایل ارتباطی برای انتقال داده ها در تله متری میتواند از طریق  وسایل ارتباطی بی سیم و یا انتقالی باسیم باشد.

  • وسایل ارتباطی بی سیم
    • سیستم های رادیویی
    • اولتراسونیک یا مادون قرمز
  • مکانیسم های انتقالی سیمی
    • مانند تلفن یا شبکه رایانه ای
    • کابل نوری یا سایر ارتباطات سیمی مانند خطوط برق

در این مقاله فرض ما بر این است که از از وسایل ارتباطی بی سیم استفاده می گردد.

تله متر چیست؟

تله مترها به دستگاههای فیزیکی گفته می شود که در سیستم تله متری مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه وسیله ای برای اندازه گیری از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای تشکیل دهنده تله متر عبارتند از یک حسگر ، یک مسیر انتقال و یک صفحه نمایش ، ضبط یا دستگاه کنترل می باشد.  دستگاه های الکترونیکی در Telemetry  به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند . این دستگاهها می توانند بصورت بی سیم یا سیمی، آنالوگ یا دیجیتال باشند. قابل ذکر است که فناوریهای دیگری از جمله مکانیکی ، هیدرولیکی و نوری نیز در این حوزه میتواند بکار گرفته شود.

انواع تجهیزات مورد استفاده در تله متریک

یک سیستم تله متری Telemetry شامل دستگاههایی از جمله سنسورها، ابزار مکانیکی، مانیتورها، RTU’s، PLC’s، مودم های رادیویی یا سایرتجهیزات شبکه مخابرات بی سیم یا با سیم می باشد.

خواهشمند است، جهت مشاوره و اطلاع از قیمت محصولات ابزار دقیق، فلومتر التراسونیک، فلومتر مغناطیسی و کنتور هوشمند با کارشناسان ما در شرکت به شماره انفورماتیک ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

controlenergyadmin