سطح سنج التراسونیک چیست؟

سطح سنج التراسونیک چیست؟

سطح سنج التراسونیک Ultrasonic Level Meter

نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش انواع سطح سنج یا لول متر  

ساخت، فروش و پشتیبانی بعد از فروش فلومتر های مغناطیسی و کنتورهای آب کشاورزی  

اندازه گیری سطح به روش التراسونیک

از راحت ترین و کم‌هزینه‌ترین اندازه گیرهای ارتفاع، روش اندازه گیری آلتراسونیک است. این روش غیر تماسی بوده و برای سنجش پیوسته سطح به کار می‌رود.

سنسور سطح سنج مایعات چیست؟

سطح سنج ها یکی دیگر از مهمترین تجهیزات اندازه گیری در صنایع و کارخانه جات می باشند. در این مطلب، روش های اندازه گیری سطح به روش اولتراسونیک مورد بحث قرار گرفته است. سنسور سطح سنجی مذکور در  فلومتری، تله متریک، لول سنجی، نظارت بر سطح آب ها در صنایع از جمله تصفیه خانه آب و فاضلاب، تالاب، معدن، محدودیت منابع آبی، سطح یا ارتفاع برج آب کاربرد دارد.

 

فروش سطح سنج التراسونیک

سطح سنج التراسونیک Ultrasonic Level Meter چیست؟

سطح سنج  های اولتراسونیک برای اندازه گیری سطح ارتفاع مخازن بدون برقراری تماس با اجسام مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع از سطح سنج ها (لول مترها) با استفاده از امواج ماوراء صوت و به روش غیر تماسی اندازه گیری سطح را انجام می دهد. سطخ سنج التراسونیک، پالس های صوتی در فرکانس بالاتر از محدوده شنوایی انسان را ارسال کرده و با دریافت انعکاس همان پالس پس از برخورد با جسم و مقایسه سرعت رفت و برگشت، امواج اولتراسونیک می تواند ارتفاع را اندازه گیری کند.

التراسونیک چیست؟ و کاربردهای مهم آن کدام است؟

امواج التراسونیک (فراصوت) به لحاظ ماهیت مانند امواج صوتی است. این امواج صوتی نوعی ارتعاش هستند و بوسیله یک محیط مانند آب یا فلز و هوا انتشار مییابند. امواج اولتراسونیک Ultrasonic برای انتشار نیازمند محیط فیزیکی هستند. این امواج در دسته امواج مکانیکی جای می گیرند.

امواج التراسونیک در در حوزه های گوناگون بهداشت و درمان مانند تعیین فشار خون بیمار، تولید بخار سرد، ریخته گری، تراشکاری، تمیز کردن ظروف ازمایشگاهی، سنجش عمق مخزن، همگن کردن مواد مذاب و جوشکاری مواد غیر هم جنس کاربرد دارد.

 التراسونیک امواج مافوق صوت چیست؟

امواج التراسونیک (Ultrasonic) نوعی از امواج صوتی هستند که برای انسان به صورت صوت نامفهوم تعریف شده است. همانگونه که میدانیم، صداهای موجود فرکانس مختلفی دارند. گوش انسان تنها  توانایی شنیدن رنج تا ۲۰ هرتز را دارد، به امواجی با فرکانس بیشتر از ۲۰ هزار هرتز که گوش انسان توانایی شنیدن آنها را ندارد، امواج آلتراسونیک یا مافوق صوت گفته می شود. از امواج التراسونیک میتوان جهت اندازه گیری کمیت های زیادی استفاده نمود.

نحوه عملکرد سطح سنج التراسونیک یا اولتراسونیک چگونه است؟

سنسورهای اندازه گیری اولتراسونیک بر اساس اصل انعکاس امواج عمل میکنند. به این صورت که ترانسمیتر امواج آلتراسونیک صوت را ایجاد نموده و به سطح سیال ارسال مینماید. سپس امواج پس از برخورد با سطح سیال بر میگردند. در نهایت یک دریافت کننده، امواج برگشت شده از سطح سیال را دریافت میکند.

ترانسمیتر Transmitters با محاسبه زمان رفت و برگشت امواج، ارتفاع سیال را میسنجد. در موارد اندازه گیری که امکان تماس با سطح سیال وجود ندارد، از سطح سنج های اولتراسونیک می توان استفاده نمود. ارتفاع سطح مخازن به عنوان اطلاعات اولیه به ترانسمیتر Transmitters داده میشود.  Transmitters با اندازه گیری فضای خالی مخزن، ارتفاع سیال درون آن را مورد محاسبه قرار میدهد. بنابراین میزان دقت اندازه گیری این سنسورها به میزان بازگشت امواج از سطح سیال وابسته است.

در مخزن هایی که سطح سیال آرام  است، امواج به خوبی بازگشت داده میشوند، ولی در حضور حباب، بخار و ذرات گرد و غبار غلیظ در سطح سیال موجب جذب امواج شده و دقت اندازه گیری کاهش می یابد. قابل ذکر است، هر چه امواج فاصله بیشتری را طی کنند، قدرت آنها کم میشود و میزان امواج بازگشت داده شده به سمت سنسور نیز کمتر میشود. بنابراین زمانی که ارتفاع مخزن زیاد هست، حتما از ترانسمیترهایی که امواج پرقدرت و با زاویه کمتری ارسال میکنند، استفاده شود.

نحوه عملکرد فلومتر التراسونیک-اولتراسونیک
ارائه سطح سنج التراسونیک Ultrasonic Level Meter از برندهای معتبر جهانی

کاربرد سطح سنج آلتراسونیک Ultrasonic Level Meter

 سنسور اندازه گیری اولتراسونیک برای انواع مخازن آب و رنگ، مخازن شن و ماسه، مخازن شیر، مخازن شامل جامدات روان، مایعات، محیط های انفجاری و…. مناسب میباشد.

  •  آب و فاضلاب ( کانال ورودی تصفیه‌خانه‌ها و اندازه‌گیری فلوی آب در پارشال فلوم ):
    سنسورهای سطح اولتراسونیک در صنعت آب و فاضلاب بصورت وسیع مورد استفاده قرار میگیرد. سطح سنج التراسونیک در آب و فاضلاب به کنترل پمپ، سیکل و نظارت، محافظت در برابر سرریز شدن و موارد دیگر کمک می کند.
  • مواد شیمیایی:
    کاربردهای سنسور سطح اولتراسونیک در صنایع شیمیایی شامل اندازه گیری سطح برای مایعات خورنده، چسب سوخت، رزین، رنگ، لاستیک و پلاستیک می باشد.
  • غذا و نوشیدنی:
    در صنایع غذایی سنسورهای سطح اولتراسونیک برای اندازه گیری دانه ها، آب میوه ها، پودرها و مواد جامد فله بیشتر در سیلوها ظاهر می شوند. با این شرط که سنسورها حتما باید شرایط بهداشتی را رعایت کنند.

نکته ۱:

می‌توان از روش التراسونیک Ultrasonic برای اندازه‌گیری سطح یا ارتفاع مایعات و مواد خمیر مانند یا مخازن جامدات روان نیز استفاده نمود.

نکته ۲:

بعضی از انواع سطح سنج های التراسونیک (اولتراسونیک)، قابلیت اندازه گیری تا حدود ۷۵ متر را دارند. هچنین در محیط های انفجاری، مخازن شیمیایی با خورندگی بالا نیز می توان از سطح سنج های اولتراسونیک استفاده کرد.

نکته۳:

سطح سنج های التراسونیک می توانند بعنوان کنترل کننده حجم نیز استفاده شوند. کنترل حجم از جمله موارد مهمی است که در تمامی مخزن ها اهمیت ویژه ای داشته و باید ورودی و خروجی مخزن در هنگام پر و یا خالی شدن مخزن کنترل شود.

مزایای روش اندازه گیری سطح سنج التراسونیک (Level Measurement)

  • برخورداری از دقت و سرعت بالا
  • عدم تأثیر پذیری از پارامترهای محصول مانند میزان رطوبت، چگالی و…
  • نصب و راه اندازی آسان و سریع
  • امکان انجام مراحل کالیبراسیون خودکار بدون نیازمندی به پر و خالی کردن مخزن
  • قابلیت استفاده در محیطهای انفجاری و شرایط محیط خورنده  
  • بدون حساسیت به رنگ، نور یا بو و بدون تماس با جسم فاصله تا هدف را پیدا می کند
  • قیمت مناسب
  • هزینه پایین نگهداری

سنسور لول گیج در غبارهای غلیظ (مخازن سیمان و بخارات شدید آب جوش) قابل نصب نمیباشد.

در هنگام انتخاب سطح سنج یا لول متر التراسونیک توجه به کدام پارامترها مهم است؟

  •  رنج دمائی
  • فشار مخزن
  • تعداد و نوع خروجی مورد نظر
  • شرایط محیطی
  • ارتفاع قابل اندازه گیری
  • دقت تجهیز

قیمت سطح سنج التراسونیک 

در صورتیکه مایل به تماس کارشناسان از طرف شرکت هستید، میتوانید در قسمت فرم تماس با ما در سایت، فرم درخواست مشاوره را تکمیل نمایید، حتما در اسرع وقت مشاوره رایگان دریافت خواهید کرد. مشتریان عزیز، جهت خرید سطح سنج التراسونیک ابتدا نیاز خود را مشخص نمایید. سپس با نظر به نیاز مصرفی خود، یکی از انواع سطح سنج ها را انتخاب کنید. نیز برای مشاوره فنی، استعلام قیمت  فروش  فلومتر و سایر تجهیزات اندازه گیری و یا دانلود کاتالوگ با کارشناسان ما از طریق شماره تماس  ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱   در ارتباط باشید.

کارشناسان شرکت کنترل انرژی ایران به بهترین و مناسبترین حالت ممکن، شما را راهنمایی خواهند نمود. سوالات شما عزیزان را در زمینه خرید فلومتر الکترومغناطیسی، فلومتر التراسونیک و سطح سنج یا ارتفاع سنج در شرکت پاسخگو هستیم.

 

controlenergyadmin