راهنمای نصب فلومتر های الکترومغناطیسی صنعتی

راهنمای نصب فلومتر های الکترومغناطیسی صنعتی

راهنمای نصب فلومتر های الکترومغناطیسی Electromagnetic Flow meter 

تولید، تأمین و فروش تجهیزات تله متری، فلومتر مغناطیسی و کنتور هوشمند آب کشاورزی

Instrumentation Equipment

در این مقاله راهنمای نصب فلومتر الکترومغناطیسی و نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار داده ایم. اگر اماده نصب فلومتر مغناطیسی هستید،  دستورالعمل های نصب فلومتر الکترومغناطیسی متناسب با نیاز شما است. همچنین در این مطلب، فاکتورهای تاثیرگذار در خرید Flowmeter نیز تا حدی ذکر شده است تا در انتخاب آن دچار مشکل نشوید.

شرکت کنترل انرژی ایرانیان (دانش بنیان) تولید کننده فلومتر مغناطیسی هوشمند FLUSSMAG و نمایندگی فروش فلومتر مگنتیک روزمونت، اندرس هازر، ABB و … در تمامی شهرهای ایران می باشد. اگر در مورد اندازه گیری و نصب دبی سنج های الکترومغناطیسی سوالی دارید، لطفا با ما تماس بگیرید.

تولید، تأمین و فروش فلومتر الکترومغناطیسی

جریان سنج الکترومغناطیسی یا فلومتر مغناطیسی چیست؟

جریان سنج مغناطیسی که به آن دبی سنج الکترومغناطیسی، جریان سنج  مگ یا مگ متر نیز می گویند. دبی سنج مغناطیسی یک دبی سنج حجمی است که بر اساس تکنولوژی مغناطیسی کار می کند. یک فلومتر الکترومغناطیسی از دو بخش تشکیل شده است: الکترود (حسگر یا سنسور) و ترنسمیتر.

فلومتر های الکترومغناطیسی بیش از ۶ دهه است که در صنایع گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرند. این جریان مترها برای تمام مایعات رسانا مانند آب، اسیدها، قلیاها، دوغاب ها و بسیاری دیگر قابل استفاده هستند.   فلومترهای الکترومغناطیسی در صنایع، عمدتاً در مدیریت آب و در صنایع فرآوری، علوم زیستی و صنایع غذایی استفاده میشوند.

فلومتر الکترومغناطیسی صنعتی Flow Meter

فلومتر الکترومغناطیسی دستگاهی برای اندازه گیری مقدار جریان مایع در هنگام عبور از خط لوله است. در واقع می توان گفت که  Magnetic Flowmeter برای اندازه گیری دبی سیال رسانای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. فلومتر مگنتیک جریان سنجی حجمی است که هیچ قسمت متحرکی ندارد و برای کاربردهای فاضلاب یا هر مایعی که رسانا یا مبتنی بر آب باشد ایده آل است. فلومتر مغناطیسی به طور کلی با هیدروکربن ها، آب مقطر و بسیاری از محلول های غیر آبی کار نخواهد کرد). همچنین برای کاربردهایی که افت فشار کم و نگهداری کم مورد نیاز است ایده آل هستند.

روش های نصب ماگ مترها عبارتند از:  Compact, remote, insertion.

راهنمای نصب فلومتر های الکترومغناطیسی Magnetic Flow meter:

معمولاٌ، فلومتر های مغناطیسی برای اندازه گیری جریان رسانا با سیال استفاده می شوند. فلومتر الکترومغناطیسی به دو نوع درجی و خط لوله تقسیم می شود ( خط لوله و درج نیازهای نصب یکسانی دارند).

ﺑﺮﺧﻲ از ﻧﻜﺎت ﻣﺘﺪاول در نصب فلومتر مغناطیسی ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  1. فلومتر الکترومغناطیسی باید به صورت افقی روی خط لوله نصب شود .
  2. در صورت ﻳﻚ ﺟﻬﺘﻪ بودن ﻓﻠﻮﻣﺘر ﺑﺎﻳﺪ توجه نمود ﻛﻪ ﺟﺮﻳﺎن آب ﻫﻢ ﺟﻬﺖ ﻓﻠﺶ روی ﺑﺪﻧﻪ دبی سنج ﺑﺎﺷﺪ.
  3. فلومتر ها(جریان مترها) حدالمقدور باید در مکان ﺳﺮﭘﻮﺷﻴﺪه، ﺧﺸﻚ و بدور از احتمال وجود ضربه و فشار نصب میگردند. البته ﻓﻠﻮﻣﺘﺮﻫﺎﻳﻲ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺴﻴﺎر ﻧﺎﻣﺴﺎﻋﺪ ﻧﺼﺐ شده و کارایی دارند.
  4. ﺣﺘﻲ اﻟﻤﻘﺪور از ﻧﺼﺐ جریان سنج در ﻣﺤﻞﻫﺎی ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﭘﻤﭗ و مکانهایی ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻳﺠﺎد دبی نامناسب ﻣﻲﮔﺮدد، جلوگیری گردد.
  5. در موقیعت محل ﻧﺼﺐ ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ مغناطیسی، در صورتیکه ﺧﻂ ﻟﻮﻟﻪ مانند ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی آب ﺷﻬﺮی از دو طرف ثابت باشد، بایستی برای آسانی کار ﺗﻌﻤﻴﺮ ﻳﺎ ﺗﻌﻮﻳﺾ، ﺑﻌﺪ از ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ از ﻳﻚ ﻗﻄﻌﻪ اﺗﺼﺎل ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺎده ﻛﺮدن استفاده شود. بنابراین در محلهایی که خط لوله از یک طرف آزاد است (مثل چاه های کشاورزی) ﻧﻴﺎزی ﺑﻪ ﻧﺼﺐ ﻗﻄﻌﻪ ﻓﻮق ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ.
  6. درﺻﻮرت وﺟﻮد ذرات ﺧﺎرﺟﻲ در آب ورودی، ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺒﻞ از ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ مغناطیسی از ﻳﻚ فیلتر اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد و ﭘﺲ از پاکسازی ﻓﻴﻠﺘﺮ، ﻣﺠﺪدا آن را ﻧﺼﺐ ﻛﺮد.
  7. در مواقع نیاز به ﺗﻌﻤﻴﺮ و ﺗﻌﻮﻳﺾ و ﻳﺎ پاکسازی ﻓﻴﻠﺘﺮ فلومتر از ﻳﻚ ﺷﻴﺮ ﺑﺮای ﻗﻄﻊ ﺟﺮﻳﺎن آب ﻣﻲﺗﻮان اﺳﺘﻔﺎده نمود.
  8. در مکان های دارای اﻓﺖ ﻓﺸﺎر در ﺷﺒﻜﻪ و اﺣﺘﻤﺎل جریان معکوس، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺑﺮﮔﺸﺖ آب ﺑﻪ داﺧﻞ ﻛﻨﺘﻮرﻫﺎی ﻳﻚ ﺟﻬﺘﻪ از ﺷﻴﺮ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ ﻳﺎ ﺷﻴﺮﻗﻄﻊ و وﺻﻞ در ﻗﺴﻤﺖ ﺧﺮوﺟﻲ ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ الکترومغناطیسی اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد.
  9. درﺻﻮرت ﻧﺼﺐ ﻋﻤﻮدی دبی سنج، ﺟﻬﺖ ﺟﺮﻳﺎن بایستی از سمت ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﺎﺷﺪ.
  10. ﺧﺎﻟﻲ ﺑﻮدن ﺑﺨﺸﻲ از ﻣﺤﻔﻈﻪ ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ الکترومغناطیسی موجبات ﻛﺎﻫﺶ ﻧﺴﺒﻲ دﻗﺖ را فراهم می کند، بنابراین در ﻧﺼﺐ اﻓﻘﻲ بایستی میزان ﺳﻄﺢ ﺧﺮوﺟﻲ آب ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺳﻄﺢ ﻟﻮﻟﻪ ورودی ﻗﺮار بگیرد.
  11. پس از ﻧﺼﺐ دستگاه و جلوگیری نمودن از صدمات اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ وارده ﺑﻪ ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ الکترومغناطیسی، ﺿﻤﻦ ﺑﺎز ﺑﻮدن ﺷﻴﺮ ﻳﻜ ﻄﺮﻓﻪ ﺧﺮوﺟﻲ بایستی ﺷﻴﺮ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه در ورودی ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ را ﺑﻪ آهستگی ﺑﺎز ﻧﻤﻮد.
  12. ﻓﻠﻮﻣﺘﺮﻫﺎی الکترومغناطیسی ﺑﺰرگ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ بایستی ﻫﺮ ۴  الی ۶ ﺳﺎل ﻳﻜﺒﺎر از ﺧﻂ ﻟﻮﻟﻪ ﺟﺪا ﺷﺪه ﭘﺲ از دﻣﻮﻧﺘﺎژﺷﺪن، ﺗﻤﻴﺰﻛﺎری، ﻣﻮﻧﺘﺎژ و ﻣﺠﺪداً ﺗﺴﺖ و ﻛﺎﻟﻴﺒﺮه (ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﻣﻌﺘﺒﺮ تولید کننده ﻳﺎ ﻣﺮاﺟﻊ ﻣﺠﺎز)ﺷﻮﻧﺪ.

 اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮای ﻧﺼﺐ ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ مغناطیسی:

  1. گذاشتن ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ مغناطیسی در ﻳﻚ ﺻﻔﺤﻪ اﻓﻘﻲ ﺑﺮای عملکرد ﺑﻬﻴﻨﻪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﺮس ﺟﻬﺖ ﻗﺮاﺋﺖ
  2. اﺗﺼﺎل ﺑﻪ زﻣﻴﻦ ﻛﺮدن داﺋﻤﻲ ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ برای ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از خطرات احتمالی ﺑﺮق ﮔﺮﻓﺘﮕﻲ
  3. ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻳﺦ زدﮔﻲ و ایر ﺷﺮاﻳﻂ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ
  4. اﺳﺘﻔﺎده از ﻳﻚ ﺷﻴﺮ ورودی و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ بعضاٌ شیر ﺧﺮوﺟﻲ ﻣﺮﻏﻮب ﺟﻬﺖ ﻗﻄﻊ ﺟﺮﻳﺎن در ﻫﻨﮕﺎم ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻓﺖ ﻓﺸﺎر ﻣﺠﺎز

ﺷﺮاﻳﻂ مخرب ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ روی ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ مغناطیسی:

  1. ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻟﻮﻟﻪ ﻛﺸﻲ
  2. ﺷﺮاﻳﻂ ﻫﻴﺪروﻟﻴﻜﻲ
  3. ﻣﻼﺣﻈﺎت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻓﻠﻮﻣﺘﺮ

جهت اﻧﺘﺨﺎب فلومتر های الکترومغناطیسی حتما باید ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﻨﻲ فلومتر مانند ﺳﻄﺢ، ﻣﻘﺪار حداکثر فلو، دﺑﻲ اﺳﻤﻲ، دﻗﺖ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی، فشار کاری ﻛﻪ در ﻛﺎﺗﺎﻟﻮگ آن ﻗﻴﺪ ﮔﺮدﻳﺪه، ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮد و آﻧﻬﺎ را ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺗﻄﺒﻴﻖ داد.

روش نصب استاندرد فلومتر مغناطیسی

یکی از استاندردترین روشهای نصب جریان سنج یا دبی سنج مغناطیسی قراردادن آنها در لوله های عمودی است بطوریکه جهت جریان به طرف بالا باشد. این مورد به پر بودن خط پروسه فرایند کمک می کند و موجب میشود، اندازه گیری در شرایط بهتری صورت پذیرد. بطور کلی این شرایط باعث میشود تا در صورت وجود مواد ناخالص در خط، خللی در اندازه گیری ایجاد نشود.

راهنمای نصب فلومتر های الکترومغناطیسی Electromagnetic Flow meter:

نصب جریان سنج بسیار ساده است. ابتدا باید محل نصب صحیح فلو سنج را انتخاب کنید. پس از نصب، بررسی کنید که آیا خط لوله به درستی وجود دارد و آیا اتصالات قابل اعتماد هستند.

۱- فلومتر الکترومغناطیسی بایستی برابر قطر لوله فاصله قبل از Flow Meter و  دو برابر قطر لوله بعد از فلومتر از اتصالات، پمپ، و نقاط اغتشاش زا فاصله داشته باشد.

راهنمای نصب فلومتر الکترومغناطیسی1
آموزش نصب فلومتر مگنتیک

۲- نقاط A و B بهترین شرایط نصب را در تصویر زیر دارد بدلیل آنکه لوله در این شرایط پر می باشد.

در نقطه C بدلیل آنکه در بالاترین نقطه می باشد امکان وجود حباب های هوا وجود دارد.

D: در این نقطه که به تخلیه نزدیک می باشد شرایط پایداری لازم را  جهت اندازه گیری ندارد.

نصب فلومتر الکترو مغناطیسی magnetic 2

۳- نصب در مکانی با کمی شیب بهتر است انجام شود. در غیر این صورت از مقدار جریان عبوری اطمینان حاصل نمایید تا از عدم وجود حباب و گاز اطمینان حاصل گردد.

نصب فلومتر مغناطیسی ابزار دقیق 3

۴-فلومتر الکترومغناطیسی را در پایین ترین حالت لوله نصب نمایید.

آموزش فلومتر مغناطیسی ساخت ایران 4

۵-دریچه هوا پایین دست فلومتر مغناطیسی نصب گردد.

نصب فلومتر مگنتیک صادراتی 5

۶-همیشه شیر های کنترل را در قسمت پایین دست فلومتر الکترومغناطیسی نصب نمایید.

نصب فلومتر مغناطیسی setup-flowmeter

۷- هیچ وقت فلومتر مغناطیسی را در قسمت مکش پمپ ها قرار ندهید، چرا که احتمال آسیب رسیدن به دبی سنج هست.

قیمت فروش انواع فلومتر و دبی سنج مغناطیسی

شرکت کنترل انرژی ایرانیان دارای سابقه ۱۷ ساله در زمینه تولید و فروش تجهیزات اتوماسیون صنعتی، ابزار دقیق و ابزارهای سنجش فلو مانند فلومتر مغناطیسی و فلومتر التراسونیک ایرانی و برند است.

این شرکت ارائه دهنده ابزار دقیق از معتبرترین برندهای جهانی تولیدکننده تجهیزات صنعتی مانند روزمونت، اندرس هازر و…  همراه با تست کالیبراسیون در کشور عزیزمان میباشد. شرکت ما تلاش میکند، تا نیازهای  مشتریان را با ارائه قیمت های کاملا رقابتی و مناسب همراه با کیفیت مطلوب خدمات پس از فروش برآورده سازد.

جهت خرید فلومتر و یا دریافت کاتالوگ فلومتر الکترومغناطیسی و دسترسی لیست قیمت دبی سنج با کارشناسان ما در شرکت کنترل انرژی ایرانیان تماس بگیرید.

controlenergyadmin