سیستم اسکادا (SCADA) 

 

 کنترل انرژی ایرانیان (دانش بنیان) تولید کننده فلومتر الکترومغناطیسی، فلومتر التراسونیک، تجهیزات تله متری، RTU، کنتورهای هوشمند مغناطیسی چاه کشاورزی

و

تولید کننده تجهیزات منطبق بر GSM/GPRS ، انواع سطح سنج

سیستم اسکادا SCADA چیست؟

اسکادا (SCADA) بر گرفته از کلمات Supervisory Control And Data Acquisition می باشد. اسکادا به سامانه جمع آوری داده از نقاط و تجهیزات مختلف مانند سنسور، ولو، پمپ، موتور و… سپس مانیتورینگ و کنترل آن اطلاق میشود.  این سیستم مدرن ترین روش مانیتورینگ، کنترل فرایندهای شیمیایی و ثبت اطلاعات سیستمهای اتوماسیون صنعتی است که در صنایعی مانند آب، نفت، گاز ، انرژی و سایر فرایندهای گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

سامانه اسکادا یک دستگاه کنترل کامل نیست و برای انجام عمل پایش (مانیتورینگ)، نظارت و کنترل هشدارها و جمع آوری اطلاعات طرح شده است. هسته بنیادی این سامانه سیستم های نرم افزاری پیشرفته ای هستند که بر روی PLC ها و RTU ها نهاده شده اند.

 سیستم های SCADA به سیستم های کنترل و اندازه گیری در مقیاس بزرگ اطلاق می‌شود. این سامانه از قانون سیستم توزیع شدگی  Distributed Control Systems  (DCS) پیروی میکند. این سیستم توسط مجموعه ای از PLC ها، DCS و سنسور های هوشمند به همراه ایستگاه های RTU و شبکه های مختلف صنعتی و کامپیوتر های هاست و سرور ایجاد میشود.

ویژگی‌های مهم اسکادا (SCADA)

یکی از بهترین ویژگی‌های این سیستم محدود نبودن فضای آن است. سیستمهای اسکادا SCADA این امکان را برای شما فراهم می نمایند که بتوانید در هر مکانی، حتی در محلی خارج از کارخانه یا محیط صنعتی که سیستم  برای آن مجموعه تعریف شده باشد، نظارت و کنترل خود را داشته باشید . همچنین میتوان داده‌ها را از خارج از محل کار گردآوری نمود و درنهایت در اتاق کنترل به آنالیز و بررسی آنها پرداخت. 

اسکادا سیستم - کنترل انرژی
اسکادا سیستم

 

به طور کلی این سیستم یک نوع ساختار سیستم کنترل پردازش میباشد که از رایانه‌ها، ارتباطات داده شبکه‌ای و رابط کاربری گرافیکی (HMI) برای فعال‌سازی یک پردازش سطح بالای سرپرستی، مدیریت و کنترل استفاده می‌کند. سیستم‌های اسکادا برای ارتباط برقرار کردن با تجهیزات و ماشین آلات، از دیگر وسایل جانبی از قبیل کنترل‌گرهای منطقی برنامه‌پذیر PLC یا کنترل‌کننده‌های PID گسسته استفاده می کند.

قابلیت های مهم سیستم اسکادا (SCADA)

  • جمع‌ آوری داده
  • تبادل داده از طریق شبکه
  • ارائه داده
  • کنترل

 

یکی دیگر  از مهمترین ویژگی های سیستم اسکادا دریافت و پردازش اطلاعات به صورت بلادرنگ (Real-Time) است.

اجزای سیستم اسکادا: 

  • ابزار دقیق میدانی

  • ترمینال کنترل از راه دور

  • شبکه ارتباطات

  • ایستگاه نظارت مرکزی

ابزار دقیق میدانی

به  سنسورها و عملگرهایی که در کارخانه وجود دارند و به تجهیزات متصل می‌شوند، ابزار دقیق میدانی گفته می شود. این سنسورها و عملگرها سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتالی تولید می‌کنند که توسط ایستگاه کنترل از راه دور تحت نظارت هستند.

واحد ترمینال دوردست (RTU یا PLC ):

در محل ایستگاه فشار قوی نصب می گردد و کلیه عملیات جمع آوری اطلاعات ایستگاه ها و اعمال فرامین مرکز را مدیریت می نماید. ابزار دقیق‌های میدانی به کارخانه یا تجهیزات تحت نظارت و کنترلی متصل هستند که برای انجام پردازش‌ها در ایستگاه‌های راه دور به آنها متصل شده‌اند. این ابزار برای جمع‌آوری داده از تجهیزات و انتقال آنها به سیستم اسکادای مرکزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک ایستگاه ریموتِ خوب ممکن است یک RTU یا PLC باشد؛ یا می‌تواند یک برد یا سیستم ماژولار باشد.

مرکز کنترل ( MS ):

سیستم نظارت مرکزی، قلب سیستم اسکادا است که شامل کامپیوتر و تجهیزات جانبی است این سیستم مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات ثبت شده در ایستگاه راه دور و انجام عملیات لازم برای هر رویداد شناسایی شده را  بر عهده دارد.

۴- شبکه و زیرساخت ارتباطی

در  SCADA زیرساختی جهت اتصال همه بخشهای سیستم و در نتیجه انتقال داده از/به مکان‌های مختلف مورد نیاز می باشد.

تجهیزات مورد استفاده مودم ها، خطوط مستقیم، خطوط تلفن و فیبر نوری و شبکه های بیسیم و مخابرات ماهواره ای و … معمولا درون محیط مورد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت تله متری و اسکادا

هردو سامانه بر پایه یک هدف بنا شده اند. سیستم های SCADA از ترکیبی از اتصالات بی سیم (رادیویی) و اتصال با سیم استفاده می کنند. عملکرد مدیریتی یا مانیتورینگ از راه دور یک سیستم اسکادا SCADA اغلب به عنوان تله متری شناخته می شود.  بدین ترتیب معمولا تله متری زیر مجموعه ای از اسکادا را تشکیل می دهد.

فلومتر مغناطیسی و کاربرد آن در صنعت

نقش کنتور هوشمند الکترومغناطیسی در مدیریت منابع آبی کشور

فلومتر التراسونیک پرتابل چیست؟

امواج التراسونیک