سطح سنج یا لول متر Level Meter چیست؟

سطح سنج یا لول متر Level Meter چیست؟

فروش انواع سطح سنج یا لول متر Level Meter، فلوتر بی سیم در شرکت کنترل انرژی ایران

 

همه چیز در مورد سطح سنج لول سنج

سطح سنج یا لول متر Level Meter چیست؟ لول گیج؟

یکی دیگر از متغیرهای پراهمیت، اندازه گیری و کنترل سطح سیال در صنایع مختلف کاربردی است. دانستن میزان ارتفاع سیال جهت کنترل واکنش های شیمیایی و صنعتی، ممانعت از سریز شدن سیالات، حفاظت زیست محیطی، ایمنی و راندمان اقتصادی، اجتناب ناپذیر است. ابزار آلات سطح سنج (لول متر ها) جهت اندازه گیری سطح سیالات (مایعات) استفاده می شود.

اهمیت اندازه گیری سطح:

همانگونه که در ابتدای مقاله نیز ذکر گردید، اندازه گیری سطح مایعات (Level Measurement) در صنایع گوناگون بسیار پرکاربرد و با اهمیت است. اندازه‌گیری نامناسب یا کم دقت، سطح محصول موجود در مخزن بیشتر یا کمتر از مقدار واقعی‌ نشان میدهد.

نکته: در صورت بالا و پایین آمدن سطح مخزن، امکان آسیب رسیدن به تجهیزات و به خطر افتادن ایمنی وجود دارد. بنابراین می توان گفت، اندازه گیری دقیق سطح مخزن، در مصرف هزینه و زمان صرفه‌جویی نموده و در نتیجه بهینه‌سازی عملکرد مجموعه را در پی خواهد داشت.

انتخاب بهترین مدل ارتفاع سنج:

برای دقت اندازه گیری، کیفیت محصول، ایمنی مجموعه و راندمان اقتصادی مواردی هستند که استفاده از روش‌های اندازه گیری سطح را در یک فرآیند توجیه می‌کنند. اما روش‌های اندازه گیری سطح بسیار وسیع‌ است. هیچ‌ کدام از تجهیزات سطح برای تمامی فرآیندها کافی و مناسب نیستند. همین علت دلیل بر گستردگی تجهیزات اندازه گیری سطح در ابزار دقیق میباشد. بنابراین در هر پروسه و فرایندی، مناسبترین و بهینه‌ترین گزینه اندازه گیری را باید انتخاب نمود.

سنسورهای سطح  سنجی به طور عمده به دو دسته اندازه گیری تقسیم می شوند:

  1.  لول نقطه ای switch level، ارتفاع سیال در یک نقطه خاص سنجیده می شود. عملکرد این روش بر اساس تکنولوژی امواج هست.
  2. اندازه گیری لول پیوسته measurement level continuous، ارتفاع سیال داخل مخزن به طور پیوسته اندازه گیری و کنترل می شود. این روش به طور پیوسته، سطح موارد درون مخزن بررسی و گزارش می شود.

کاربرد لول گیج یا ارتفاع سنج

ارتفاع سنج ها در مکان ها و فرایندهای مختلف از جمله صنعت آب و فاضلاب، نفت و گاز، غذا و دارو کاربرد وسیعی دارند. این ابزارها جهت اندازه گیری ارتفاع یا سطح مخازن آب، بنزین، سیلوها و … مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین کاربرد لول مترها در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، دارویی و غیره می باشد.

انواع سطح سنج یا لول متر Level Meter کدامند؟

ارتفاع سنج ها با توجه به کاربردشان از انواع مختلفی برخوردارند:

سطح سنج التراسونیک (Ultrasonic level Meter)

در این روش اندازه گیری، امواج آلتراسونیک Ultrasonic به سطح محصولی که داخل مخزن است، تابیده می‌شود. بعد از برخورد امواج، به علت اختلاف چگالی که بین هوا و محصول وجود دارد، از سطح محصول بازتابیده میشود و به سنسور برمی‌گردند. مدت زمان ارسال و دریافت امواج التراسونیک، ارتباط مستقیمی با فاصله سنسور و سطح ماده دارد. محاسبه این زمان (مدت زمان ارسال و دریافت امواج)، معیاری از سطح ماده داخل مخزن فراهم می‌آورد.

سطح سنج آلتراسونیک ابزار دقیق
سطح سنج های اولتراسونیک Level Meter

فروش و قیمت سطح سنج خازنی (Capacitance Level Meter)

کاربرد سطح سنج خازنی:

این نوع سطح سنج یا لول متر Level Meter براساس تغییر ظرفیت خازن عمل می‌کند. در زمان استفاده از این ارتفاع سنج، یک خازن الکتریکی بین پراب (probe) و دیواره مخزن ایجاد میگردد. لول مترهای خازنی به دو صورت پیوسته و گسسته مانیتورینگ ارتفاع مخزن را انجام می دهند. عملکرد لول مترها بر اساس خاصیت خازنی است. عموماً بین سطح مخزن و الکترود سنسور ارتباط برقرار میگردد. هر چه میزان مواد بین الکترود و سطح مخزن بیشتر باشد، خصوصیت دی الکتریک خازن بیشتر میشود و بر اساس آن می توان خروجی متناسب با سطح مخزن به دست آورد.

 

ارتفاع سنج خازنی (Capacitance Level Meter)
ارتفاع سنج خازنی (Capacitance Level Meter)

سطح سنج مغناطیسی (Magnetic Level Meter)

ابزار سطح سنج مغناطیسی وسیله ای مناسب برای سنجش و نمایش سطح مایع در مخازن می­ باشد. ارتفاع سنج مغناطیسی از ستون یا بدنه ای که داخل آن یک شناور (Floater) با آهنربای دائمی قرار گرفته است، تشکیل شده است است. در این ابزار یک آهنربا بوسیله شناور در استوانۀ لول گیج حرکت میکند (حرکت به بالا و پایین). این دستگاه با استفاده از اتصالات مخازن به سادگی قابل نصب است. میدان مغناطیسی درون شناور با میدان مغناطیسی آهنربای نشانگر  یا Indicator  کوپل شده و آن را به حرکت در می آورد.
نشانگر یا Indicator بر روی بدنه سطح سنج نصب شده و هیچ نوع تماسی با مایع فرآیندی ندارد. برای کنترل ارتفاع مایعات در کاربردها می توان از دستگاه های کنترلی از جمله سوئیچ و ترانسمیتر مغناطیسی به راحتی بر روی آن استفاده نمود.

 

سطح سنج مغناطیسی (Magnetic Level Meter)
لول گیج مغناطیسی  

قیمت سطح سنج اختلاف فشار

سطح سنج فشار تفاضلی (Differential Pressure)

سطح سنجی به کمک اندازه گیری فشار تفاضلی، سطح سنج فشار تفاضلی، از کاملترین روشهای اندازه گیری سطح مایعات، مخصوصاً در مخازن سر بسته و تحت فشار میباشد. در لول متر فشار تفاضلی، اندازه گیری سطح با استفاده از اندازه‌گیری فشار انجام می‌شود. دو عدد ترانسمیتر فشار، یکی در ارتفاع صفر درصد و دیگری در ارتفاع صد درصد مخزن نصب می‌شوند. نکته قابل توجه این است که این نقاط، الزاماً منطبق به کف و سقف مخزن نیست. بنابراین، تنها بازه ای که در سیستم اتوماسیون تعریف خواهد شد، مد نظر قرار می‌گیرد. اختلاف فشار این دو نقطه و استفاده از رابطه زیر، ارتفاع محصول را در مخزن محاسبه می کند.

ΔP=ρ×g×HΔP=ρ×g×H         

 

سطح سنج فشار تفاضلی (Differential Pressure)
 لول گیج فشار تفاضلی 

خرید و قیمت سنسور سطح سنج راداری Radar 

یکی از انواع روش های اندازه گیری سطح، سطح سنج راداری می باشد. این ارتفاع سنج مانند سطح‌سنج التراسونیک، براساس مدت زمان رفت و برگشت موج عمل می‌کند.  این تجهیز به دلیل تکنولوژی خاص طراحی آن، اکثراً در جاهایی که دما و فشار بالا بوده، مورد استفاده قرار می گیرد. این روش تقریبا گران ترین روش اندازه گیری سطح  بوده و در مکان هایی که نمی توان از روش های دیگر اندازه گیری استفاده نمود، کاربرد دارد. سطح‌سنج رادار در بلندترین ارتفاع مخزن نصب می‌شود و آنتن آن، امواج رادیویی ارسال می‌کند.

لول سنج راداری (Radar)
لول گیج راداری (Radar)

سنسور سطح سنج رادیومتری (Radiometric)

اندازه گیری سطح رادیومتریک غیر تماسی و غیر نفوذی است. روش اندازه گیری رادیومتری در پروسه های زیادی از جمله اندازه‌گیری سطح بصورت پیوسته، استفاده به حالت سوئیچ سطح، شناسایی سطح جدایش و … استفاده می گردد. جهت استفاده از روش اندازه‌گیری رادیومتری، به دو تجهیز اصلی به نامهای منبع گاما (gamma source) و ترانسمیتر نیاز داریم. منبع گاما می‌تواند ایزوتوپی از عناصر کبالت (cobalt) یا سزیم (cesium) انتخاب شود. منبع مذکور در یک طرف لوله یا مخزن نصب می‌شود. ماده ای که درون مخزن وجود دارد، قسمتی از امواج گاما را جذب می‌کند. تجهیز دوم یا ترانسمیتری که در سمت مقابل مخزن نصب شده، به عنوان دریافت کننده (receiver) عمل کرده و امواج باقیمانده گاما را جذب می‌کند
سطح سنج رادیومتری (Radiometric)
سطح سنج رادیومتری  

خرید و قیمت سنسور سطح سنج هیدرواستاتیک Hydro-static 

این روش اندازه گیری، مشابه روش فشار تفاضلی است. تنها تفاوت در روش مذکور، تحت فشار نبودن مخزن است و می توان تنها با محاسبه فشار در کف مخزن، میزان ارتفاع را حساب کرد. سنسور سطح هیدرواستاتیک برای استفاده در مخازن، نیازمند نصب نمیباشد. لول سنج از خروجی  ۴ تا ۲۰  mA برخوردار بوده و می‌تواند جهت کارهای کنترلی و یا اتصال به PLC مورد استفاده قرار گیرند.

 

سطح سنج هیدرواستاتیک (Hydro-static)
سطح سنج هیدرواستاتیک  

سطح سنج القایی (Conductive Level Switch)

این نوع لول متر ها (ارتفاع سنج)، در حالت معمول برای مایعات مناسب هستند. اما در برخی کاربردهای دیگر برای خمیر یا دوغاب نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای تعیین دو نقطه Max و Min در مخزن، نیازمند تجهیزی با سه پراب هستیم. یکی از پراب‌ها نقش زمین را بازی می‌کند. زمانی که مخزن خالی است، بین پراب‌ها ولتاژ متناوبی برقرار می‌شود. زمانی که ماده‌ای رسانا، بین پراب زمین و دیگر پراب‌ها قرار بگیرد. بین این دو پراب، جریان الکتریکی برقرار میشود و سوئیچ Switch وارد عمل میشود.

لول متر القایی (Conductive Level Switch)
سطح سنج القایی

سطح سنج شناوری (Float level Switch)

لول متر های شناوری در ارتفاع مشخصی از مخزن نصب می‌شوند. این سوئیچ‌ها  Switch در دو حالتی که سطح مایع از آنها بالاتر یا پایین‌تر باشد، تغییر وضعیت می‌دهند. با تغییر وضعیت این سوئیچ‌ها، کنتاکت متصل به آنها قطع یا وصل می‌شود. ساختار این Switch ها بسیار ساده و نیز کم‌هزینه است.

لول متر شناوری
 ارتفاع سنج شناوری

سطح سنج دیاپازون (Vibration level switch)

لول مترهای دیاپازون برای کنترل سطح مایعات و جامدات پودری مورد استفاده قرار میگیرند. در این نوع، سنسور با فرکانس رزونانس، تحریک می شود . و با فرکانس ثابت به ارتعاش در می‌آید. زمانی که ماده موجود در مخزن، سطح سنسور را بپوشاند، فرکانس نوسان، تغییر می‌نماید. در پایان تغییرات فرکانس، ارسال سیگنال سوئیچینگ را باعث میشود و سوئیچ را قطع یا وصل می‌نماید.

لول متر دیاپازون

بهترین برندهای سطح سنج در تجهیزات اندازه گیری سطح

برندهای وگا VEGA

اندرس هاوزر Endress Hauser

زیمنس Siemens

روزمونت Rosemount

 

 

برندهای مهم در تجهیزات لول گیج
برندهای مهم درانتخاب سطح سنج 

برای انتخاب انواع سطح سنج یا لول متر Level Meter از کجا مشاوره بگیریم؟

شرکت کنترل انرژی ایرانیان، تامین کننده ، سازنده و نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش و تعمیرات پس از فروش، تجهیزات ابزار دقیق سنجش سطح در ایران است. سوالات شما عزیزان را در زمینه خرید تجهیزات ابزار آلات دقیق و فلومتر الکترومغناطیسی، فلومتر آلتراسونیک، از جمله انواع سطح سنج را در شرکت پاسخگو هستیم.

شماره تماس  ۴۷۶۲۴۴۴۴ – ۰۲۱ 

در صورتیکه مایل به تماس گیری از طرف شرکت هستید، کافی هست در قسمت تماس با ما در سایت، فرم درخواست مشاوره را تکمیل نمایید تا در اسرع وقت مشاوره رایگان دریافت کنید.

قیمت سطح سنج مای

controlenergyadmin